Danas slavimo Đurđevdan: Velika krsna slava uz koju idu važni običaji koje treba poštovati za sreću i blagostanje

Od strane Ozon
1 komentar

SREMSKA MITROVICA. Srpska pravoslavna crkva i njeni vernici slave dan svetog velikomučenika i pobedonosca Georgija – praznik poznat u narodu kao Đurđevdan.

Đurđevdan je ujedno krsna slava mnogih pravoslavnih Srba i Roma, a, prema narodnoj pesmi, bio je krsna slava i Kraljevića Marka. Đurđevdan je među najvećim prolećnim praznicima.

Đurđevdan je među najvećim prolećnim praznicima. Prema narodnom, običajnom računanju vremena, Đurđevdan je polutar godine: vreme se računalo od i do Đurđevdana.

Kuće se kite vrbom i zelenilom. Pletu se venci od bilja i leskovog pruća koji se bacaju na kućni krov ili zadenu za kapiju i stajska vrata.

Mnogi do ovog prolećnog praznika ne jedu ovčje mleko i jagnjeće meso, niti do Đurđevdana spavaju u prirodi. Pored toga, mnogi ne muzu koze i ovce do tog dana i na Đurđevdan prvi put pomuzu svu sitnu stoku i prave sir, čija se prva grudva nosi svešteniku da je blagoslovi.Običaji

Kupanje pre izlaska sunca

Veliku važnost ima i kupanje na reci, pre sunca (ponekad se u reku bacaju venci od raznog cveća, ili se sipa mleko). Da bi bili zdravi i jaki, ljudi su se kitili cvećem i biljem, opasivali se vrbovim i drenovim prućem. Ponegde se mladež ljuljala na drenovom drvetu, „da bi bila zdrava kao dren“, a devojke su se valjale po zelenom žitu, „da bi im kosa rasla kao žito“. Posebnoj je za ove običaje značajno bilje (poput selena, koprive, vrbe, drena, zelene pšenice itd.), kojim se ljudi i žene kite, ili „pričešćuju“ ili potapaju u vodu, u kojoj će se kupati, ili se po njima valjaju, ili (ako je drvo) ljuljaju…

Đurđevdanski uranak

Narod na Đurđevdan, rano pre zore, odlazi u prirodu zajednički na „đurđevdanski uranak“, na neko zgodno mesto u šumi koje se izabere, na proplanku ili pored reke. Za ovo se pripremi jelo i piće; obavezno se pripremi jagnje na ražnju a oni koji su za to zaduženi, odu mnogo ranije na zakazano mesto i otpočnu sa pripremama tako da se ražanj već uveliko okreće kad ostali dođu. Pesma, igra i veselje traju često i do podne.

Na đurđevdanskim urancima se mladi opasuju vrbovim prućem „da budu napredni kao vrba“, kite zdravcem „da budu zdravi kao zdravac“, koprivom „da kopriva opeče bolesti sa njim“, i selenom „da im duša miriše kao selen“.

Narodna verovanja

Pre Đurđevdana ne treba selena brati ili mirisati, a na Đurđevdan svako uzme po jedan stručak te omiriše i zadene se za pojas, a devojke i mlade za đerdan. Na Đurđevdan ne valja spavati, „da ne bi bolela glava“, a ako je neko spavao „onda na Markovdan da spava na tom istom mestu“. Smatra se da na Đurđevdan deluju veštice i druge zle sile, zbog čega su seljaci palili velike vatre „da bi zaštitili sebe i selo“.

Običaji vezani za Đurđevdan se vrše pre izlaska sunca, i to često na reci, što svakako ima svoj magijski značaj. Međutim, najveći broj običaja spada u čistu magiju, kod čega onaj, koji ih vrši, nema u vidu nikakvog određenog demona ni božanstvo.

Kad zagrmi na Svetoga Đorđa

Verovalo se da ako je na Đurđevdan vedro da će biti plodna godina, a ako na ovaj praznik i sutradan bude padala kiša da će leto biti sušno. Kaže se u Srbiji da koliko nedelja pre Đurđevdana zagrmi, toliko će biti tovara žita te godine.

Možda Vam se svidi i

1 komentar

Ramamti Ezer 06.05.2024. - 7:19 am

Crkve kažu da se sveti Georgije na ikonama predstavlja u vojvodskom odelu, na konju, sa koga kopljem probada strašnu aždaju, čime je zadao smrtni udarac neznaboštvu.
Čak i da je sve ovo tačno, a ne mit ili ulepšana biografija, te da je svetac zaista na nebu, kako bi Georgije koji je sledio Hrista, mogao odobravati da ga neko slavi kao vojvodu na ikoni? Pa hrišćani su se upravo protiv takvih stvari i borili u duhovnom smislu, razobličavali takve običaje i nikad ne bi lik nekog paganina zamenili za lik hrišćanskog sveca, ili anđela na nebu! Kad su apostoli Pavle i Varnava bili u Listri Pavle je izlečio jednog hromog čoveka, pa su stanovnici zajedno sa paganskim sveštenikom hteli da im prinesu žrtve kao otelovljenim bogovima Zevsu i Hermesu, ali su oni to energično odbili, rekavš da su i oni samo ljudi i da se narod treba Bogu klanjati. Isto je uradio jedan moćni anđeo kada je ostareli apostol Jovan pao pred njegove noge da mu se pokloni (Dela apostolska 14:14-15,18; Otkrivenje 19:9,10).
Ali najverovatnije je da je nešto od priče o svetom Georgiju istina, a nešto mit, jer su darovi lečenja, uskrsavanja mrtvih, vizije, govorenje i prevođenje raznih jezika bez prethodnog učenja istih itd. prestali smrću poslednjeg apostola Jovana krajem 1. veka n.e. (1.Korinćanima 13:8).

Komentari su zatvoreni.