Novi školski pravilnik o kriznim situacijama važi od danas

Od strane Ozon
0 komentar

Od danas, novi Pravilnik o postupanju u školama u kriznim događajima stupa na snagu, pružajući detaljna uputstva i mere za postupanje u vanrednim situacijama. Ovaj pravilnik detaljno objašnjava šta sve spada u vanredne situacije, ko će činiti timove za vanredne događaje u školama i koje mere će se primenjivati u slučaju potrebe.

Prema novom pravilniku, sve škole će morati da imaju:

  • Alarme za uzbunu
  • Planove evakuacije
  • Bezbedna mesta unutar ili van same ustanove
  • Nastavnici će u slučaju potrebe biti odgovorni za zaključavanje učionica
  • Vežbe evakuacije će se morati sprovoditi najmanje jednom godišnje

Ove mere su deo šireg napora Ministarstva prosvete da unapredi postupanje škola u oblasti zaštite od nasilja i reagovanja u kriznim situacijama, kao odgovor na tragediju koja se dogodila u OŠ „Vladislav Ribnikar“ u Beogradu početkom maja 2023. godine.

Pravilnik donosi mnoge novine, uključujući definisanje nivoa nasilja i davanje širih ovlašćenja novim timovima u školama. Direktori škola su obavezni da sprovedu odredbe pravilnika, uz mogućnost hitne smene ukoliko se uoče propusti u primeni.

Milorad Antić iz Foruma srednjih stručnih škola naglašava da je obaveza direktora da sprovedu ono što je donelo Ministarstvo prosvete, dodajući da nepoštovanje pravilnika može rezultirati hitnom smenom, piše Blic

Novi pravilnik uvodi timove za krizne događaje kao važan mehanizam za brzo i efikasno reagovanje u hitnim situacijama poput nasilnih smrti ili ozbiljnih incidenata. Ti timovi dobijaju veća ovlašćenja i mogućnost udaljavanja učenika iz škole ukoliko procene da je to neophodno.

Uvođenje ovih mera predstavlja korak napred u jačanju bezbednosti dece u školama i pružanju podrške u vanrednim situacijama. Novi pravilnik takođe pruža jasne smernice za postupanje u slučajevima digitalnog nasilja, uključujući i seksualno digitalno nasilje.

Vežbe evakuacije bar jednom godišnje

Potrebno je da sve prostorije u ustanovi budu jasno označene brojevima (sa obe strane vrata) i da postoji prostorni plan ustanove sa oznakama. Ovo je vrlo važno u situacijama kao što su, na primer, požar, talačka kriza, teroristički napad, jer olakšava komunikaciju i lociranje onih koji su ugroženi, ali i snalaženje spasilačkih ekipa i policije.

Vrste kriznih događaja:

  1. Prirodna smrt deteta/učenika
  2. Pokušaj ubistva i ubistvo deteta/učenika
  3. Pokušaj samoubistva učenika i samoubistvo
  4. Prirodna smrt, samoubistvo ili ubistvo zaposlenog u ustanovi
  5. Saobraćajna nezgoda u kojoj je povređeno ili nastradalo dete i/ili zaposleni
  6. Nestanak deteta/učenika
  7. Masovno trovanje u prostoru ustanove
  8. Dojava o podmetnutoj eksplozivnoj napravi ili terorističkom napadu
  9. Talačka kriza
  10. Nasilje većih razmera (masovne tuče, višestruka ubistva, teroristički napadi)
  11. Tehničko-tehnološke opasnosti (eksplozija, izlivanje, isparavanje otrovnih materija i požar)
  12. Prirodne katastrofe (poplave, zemljotresi, požari…)
  13. Epidemija koja je obuhvatila teritoriju na kojoj se nalazi ustanova
  14. Drugi krizni događaji

Reakcije đaka na krizu

Da li su u pitanju učenici osnovnih ili srednjih škola, svi oni mogu reagovati različito na krizne situacije, a njihove očekivane reakcije takođe su navedene u ovom Pravilniku.

Psihološke reakcije učenika osnovne škole na krizne situacije:

  1. izraziti strah (najčešće od toga da se krizni događaj ne ponovi)
  2. iznenadne promene emocionalnog stanja (plakanje, ljutnja, napadi besa, agresivno ponašanje, nekontrolisani smeh i sl)
  3. osećanje krivice (opsednutost mislima da su mogli sprečiti događaj)
  4. osamljivanje ili potreba za stalnim prisustvom drugih
  5. teškoće u učenju
  6. zaboravnost
  7. psihosomatske reakcije (problemi sa ishranom, spavanjem, stomačne tegobe, mučnina,
  8. glavobolja i sl)

Psihološke reakcije učenika srednje škole na krizne situacije:

  1. neverica da se događaj stvarno odigrao
  2. strah od toga da se krizni događaj ne ponovi
  3. intenzivna sećanja na događaj kroz slike i zvuke
  4. teškoće sa pažnjom i učenjem
  5. gubitak interesovanja za ono što je ranije bilo privlačno
  6. osećaj besmisla
  7. psihosomatske reakcije (problemi sa ishranom, spavanjem, stomačne tegobe, mučnina,
  8. glavobolja i sl.)
  9. osamljivanje ili potreba za stalnim prisustvom drugih
  10. sklonost impulsivnom reagovanju i rizičnom ponašanju

Izvor Blic/Ozon

Možda Vam se svidi i