Od sutra, 8. oktobra, na snagu stupaju američke sankcije protiv Naftne industrije Srbije (NIS), što će, prema procenama, imati ozbiljne posledice po poslovanje kompanije, ali i po cene goriva i stabilnost snabdevanja.
Licenca kojom se NIS-u omogućava obavljanje operativnih poslova, a primena sankcija odlaže, ističe upravo sutra, a kako piše Nova ekonomija, novi zahtev za produženje ima male šanse da bude prihvaćen.
Sjedinjene Američke Države su sankcije uvele početkom godine zbog ruskog vlasništva u kompaniji, a Evropa, prema najavama, planira da u potpunosti podrži američke mere.
Stručnjaci upozoravaju da bi primena sankcija bez novog odlaganja mogla da izazove nestašice goriva, rast cena derivata i probleme u lancu snabdevanja.
Potrošači bi, prema procenama, mogli da se suoče sa plaćanjem goriva isključivo gotovinom ili Dina karticama, ukoliko međunarodne banke blokiraju plaćanja vezana za NIS.
Iz kompanije uveravaju da zaliha sirove nafte i derivata ima dovoljno, ali analitičari upozoravaju da bi problem nastao ako se zalihe istroše, jer bi uvoz novih količina bio pod sankcionim ograničenjima.
Sankcije bi najteže mogle pogoditi male benzinske pumpe i lokalne distributere goriva, koji većinom kupuju derivate direktno od NIS-a.
Ako kompanija ne bude mogla da uvozi i prerađuje naftu punim kapacitetom, male pumpe prve će osetiti posledice – kroz kašnjenje isporuka, više nabavne cene i manje količine na lageru.
Za razliku od velikih lanaca, lokalne pumpe nemaju sopstvene rezerve ni mogućnost da samostalno uvoze gorivo, pa zavise od veleprodaje iz Pančeva.
Zbog rasta troškova i niskih marži, one teško mogu da prilagode cene, što znači da im preti pad zarade.
Dodatni problem predstavlja i finansijsko poslovanje: domaće banke će, prema najavama, biti opreznije u transakcijama prema firmama koje posluju s NIS-om, što bi moglo da dovede do kašnjenja uplata i potrebe za avansnim plaćanjem.
Ako situacija potraje, očekuju se lokalne nestašice goriva u manjim mestima, dok će veći distributeri poput NIS Petrola, MOL-a i EKO-a imati prioritetne isporuke.
„Za sad ide sve normalno, ali niko ne zna dokle“
Jedan od lokalnih distributera goriva iz Srema, koji posluje u okviru porodične pumpe više od dve decenije, kaže da je među kolegama prisutan oprez i neizvesnost.
– Da budem iskren, za sad nema nikakvih problema. Snabdevanje teče normalno, ali niko ne zna šta će biti ako sankcije potraju. Sve je to sad nagađanje – kaže on.
Kako navodi, radi preko veletrgovaca, jer mali distributeri nemaju direktne ugovore sa NIS-om.
– Mi, mali, ne dobijamo iste rabate kao veliki. To su razlike od pola do dva dinara po litru. Ništa veliko, ali ako isporuke padnu, svako će se boriti za količine – objašnjava.
Prema njegovim rečima, veletrgovci su već počeli da ograničavaju isporuke:
– U jednom slučaju od 700.000 litara otvorili su samo 200.000. Kažu da je „pao sistem“, ali niko ne zna šta to znači.
Iako za sada nema nestašica, svi pokušavaju da se pripreme.
– Svi se pomalo nerviramo, ali punimo rezervoare do vrha, da imamo zalihe ako dođe do prekida. Imam dovoljno za mesec dana, ali ako druge pumpe ostanu bez goriva, svi će doći kod mene i sve se isprazni za dva-tri dana – objašnjava naš sagovornik.
O mogućem poskupljenju kaže:
– Rast od dinar-dva po litru je realan. NIS ima najjeftinije snabdevanje, a uvoz preko cisterni biće skuplji. Možda izdržimo mesec dana, ali ako ovo potraje, niko ne može da garantuje stabilnost – zaključuje prodavac.
NIS je jedan od najvećih poreskih obveznika u Srbiji – samo prošle godine u budžet je uplatio više od dve milijarde evra po osnovu poreza i akciza.
Ukoliko kompanija bude primorana da smanji obim poslovanja, država bi mogla da izgubi značajan deo prihoda, iako će druge firme delimično preuzeti tržište.
U vlasničkoj strukturi NIS-a, Gaspromnjeft drži 44,85 odsto akcija, Republika Srbija 29,87 odsto, ruska firma Intelidžens 11,3, a ostatak pripada manjinskim akcionarima.
Licenca za poslovanje do sada je šest puta odlagana, ali je sve izvesnije da će ovog puta sankcije zaista stupiti na snagu.
1 komentar
Sad će se videti da li drzava zivi od akciza ili od realnih prihoda.Ako ne skinu akcize i ne onemoguće narodu da kupuje gorivo i drzava funkcioniše znaci da drugih ozbiljnih prihoda i nemamo.Ajcize na girivo su jedno a na cigarete,alkohol i luksuznu robu drugo i protiv toga nemam nista protiv.Da bi privreda mogla da funkcioniše mora se sacuvati transport kao osnovna i glavna zila jer ako se on uspori ili onemogući propada sve a cene tj inflacija idu j nebesa,videli smo 1993 kako to izgleda.Samo pametno i bez panike,burgikati sve moguće nacine da se dode do p9volj ih derivata,do poskupljrnja ne sme da dode a kamoli do nestasice.Rusi su nam prijatelji koliko njima treba,sankxije su nam uveli devedesetih kqd i drugi a za nas ni danas nemaju razumevanja tako da moraju da pretrpe neke nase odluke za koje znaju da nisu uperene protiv njih a nama znace opstanak.I Madari su im uveli sankcije pa su i dobrim odnosima jer zna Putin da su primorani mi mozda ne moramo dotle da idemo ali naći rešenje koje će malo povrediti Ruse nije nista strašno,moramo biti jrabriji ako hoćemo da nas neko ceni u ovom ludom svetu.