Zašto motociklisti moraju biti posebno oprezni u proleće?

Od strane Ozon
0 komentar

Sa prvim znacima proleća, većina vozača se aktivira na svojim dvotočkašima, pa se može reći da je sezona motocikala počela.

Na početku moto sezone, potrebno je malo strpljenja, vežbe i posebno obraćanje pažnje pri vožnji, a u nastavku teksta navešćemo zbog čega.

Zarđale veštine motocikliste

Svaki dvotočkaš, bilo skuter ili motocikl, zahteva visok nivo veštine upravljanja. Kada kažemo veštine, misli se na tehnike poput izbegavanja prepreke, naglog kočenja, skretanja, itd. Ovladavanje i efikasna primena ovih tehnika je krucijalna za bezbednost motocikliste. Veština vožnje motocikla stiče se isključivo vežbom i pređenom kilometražom. Kada motociklista nije aktivan, ove veštine se degradiraju, jer se ne primenjuju. Upravo se to dešava tokom zimske pauze, da motociklista ulazi u novu sezonu uz „zarđale“ veštine.

Šta je rešenje? Mora se raditi na „uvozavanju“. Bez obzira koliko imate iskustva na dva točka, potrebno je da odvojite par sati nedeljno i provežbate osnove na praznom parkingu ili poligonu.

Dok vozite „osmicu“ u oba smera vežbate prolazak kroz krivine, vraćate osećaj kretanja u nagibu i adaptirate telo na motocikl.

Slalomom vežbate izbegavanje prepreka u vidu automobila, rupa, rizle na putu i sve ono što će pokušati da vas obori.

Naglo kočenje je još jedna bitna tehnika koja će vam pomoći da maksimalno skratite put kočenja, a da vam prednji točak ne prokliza (i tako dovede do pada). Kočenje vežbajte prvo na manjim brzinama, od 20km/h, pa postepeno povećavajte kako se budete osećali sigurnije. Ako vam je motocikl opremljen ABS-om, to može biti olakšavajuće, ali vozač je ipak uvek glavni faktor bezbednosti. 

Asfalt, prljav i hladan

U toku zime na asfaltu se akumulira prljavština. Ne samo da ta prljavština čini automobile i motocikle prljavim, već u slučaju motocikala, doprinosi i riziku od nesreće.

Tu su masnoće od curenja antifriza i ulja, blato, rizla, so… Sve što kiša ili komunalne službe nisu uspele da uklone. Na takvim podlogama prijanjanje gume je lošije. Motociklisti posebno moraju biti oprezni pri kočenju pred „ležeće policajce,“ pešačke prelaze i zaustavne linije na raskrnicama, koje mogu biti klizave. Zapamtite da su prljavštine često akumulirane u uvalama asfalta, poput fleka. Otuda se dešava da čak i nakon linearnog kočenja, točak u nekom trenutku izgubi prijanjanje.

Van grada, na primer Avala, mogu se sakriti i “zamke” u vidu rizle koja je zaostala u krivinama, a koja se obično nalazi na sredini kolovozne trake. Zapamtite i da se u toku zime „otvaraju“ rupe, koje vas mogu iznenaditi jer poslednji put kada ste prošli nisu postojale, te ih ne očekujete. Rupa se otvara tako što tokom zime voda prodre u put i zaledi se u toku noći. Kada se led otopi, ostane prazan prostor u koji put slegne i otvori se na površini u vidu rupe.

Zato nikada nemojte voziti pod pretpostavkom da je u krivini sve kako treba. Planirajte svaku krivinu, svako kočenje. Pripremite se za krivinu, tako što u istu uđete sporije i tek kada budete imali kompletnu preglednost krivine, prepustite se uživanju.

Temperatura

Kako temperatura utiče na bezbednost? Tokom proleća često bude velikih razlika u temperaturi tokom dana. Jutra i večeri obično budu hladna, dok je sredina dana topla i prijatna za vožnju. Što je hladnije, trakcija guma je lošija. Obratite posebnu pažnju kada se spuštate u kotline ili osenčene delove puta, koji su značajno hladniji jer nisu izloženi direktnom suncu, a često su još uvek vlažni i prljavi. Ovo je karakteristično za Đerdapsku magistralu ili Ovčarsko Kablarsku klisuru i ostale puteve sličnog okruženja. Poseban oprez i u tunelima!

Već smo o tome pisali, ali ponovićemo – spor ulazak u krivinu, pogled daleko ispred ka izlazu iz krivine, naginjanje kontra upravljanjem i lagano dodavanje gasa kako se motocikl ispravlja iz nagiba.

Drugi učesnici u saobraćaju

Pored motociklista tu su i drugi učesnici u saobraćaju. Nakon zime i perioda bez značajnog broja dvotočkaša na ulicama, potrebno je vremena da i svi drugi vozači ponovo u svoje procene i odluke uključe motocikl, koji su sada opet tu.

Na vidiku nema automobila, nema kamiona, nema kombija, nema dva fara u retrovizoru, može se promeniti traka na Gazeli? A da li je možda motocikl pored mene koga nisam video? To pitanje se postepeno vraća u svest vozača sa prolećem.

Zaključak

Na početku svake sezone potrebno je treningom „osvežiti“ svoje vozačke veštine, uz malo truda. Još jednom ističemo da je pre svega potrebno imati ispravan motocikl pred sezonu, o čemu smo pisali u tekstu OVDE.

Vožnju treba adaptirati na različite uslove u saobraćaju uzevši u obzir okolinu i druge vozače. Pre svega razumeti “inferiornost” motocikla u odnosu na automobile, pa vožnji pristupiti defanzivno jer svaka vožnja motocikla treba početi sa stavom koji na prvo mesto stavlja bezbednost.

Izvor: polovniautomobili.com

Možda Vam se svidi i