Još jedna onlajn prevara: „Nestalo mi 4.000 dinara sa računa“

Od strane Ozon
0 komentar

Ovih dana korisnici društvenih mreža upozoravaju da uveliko kruži nova SMS/internet prevara.

Kako su objasnili, nekima od njih je stizao SMS o tome da su inicirali određenu transakciju karticom, a kako objašnjavaju, to zapravo nisu radili. Tvrde da im je novac bespovratno odlazio sa računa.

Naime, na Instagram stranici serbialive_beograd pojavila se objava u kojoj je Beograđanka napisala da su joj novac skinuli sa računa, jer je navodno platila usluge kozmetičnog salona u kom, kako tvrdi, nikada nije ni bila. Objasnila je i da nije na vreme dobila notifikaciju koja govori da joj se skida novac sa računa, pa je kasno i reagovala ovim povodom.

Skinuto mi je 4.000 dinara. Da se razumemo, nisam penzioner niti sam negde ostavljala podatke. Novac je skinuo neki bjuti salon u kojem nisam bila. Blokirala sam kartice nakon dva dana, pošto mi nije stigla ni notifikacija o izvršenoj transakciji„, stoji u delu objave.

Slična stvar desila se i majci još jednog korisnika društvenih mreža koji naveo da je novac sa računa skinut dva puta u razmaku od sat vremena.

„I dalje traje otimačina, skidanje para sa računa. Jutros su majci prvo skinuli 2.000 dinara, nakon sat vremena još 5.000 dinara. Odmah je blokirala karticu i kontaktirala banku. Ne kupujte onlajn i ne dajte broj kartice nikome. U banci kažu da su mahom na udaru penzioneri. Obavestite svoje starije. Ukoliko koriste onlajn ili mobilno bankarstvo podesite im da za svaki transakciju dobijaju SMS kako bi mogli odmah da reaguju i blokiraju kartice„, stoji u objavi.

Oprez je uvek neophodan, naročito u onlajn svetu gde često ima raznih prevara. U samo nekoliko koraka, i zbog nehotičnog neopreza koji imamo kada nekome ili negde ostavljamo svoje podatke, ili kada „klikćemo“ na internetu, možemo vrlo lako da omogućimo hakerima da uđu u naše onlajn naloge, pa čak da im bude dostupan i naš bankovni račun, kaže za Euronews Srbija predsednik Društva za informacionu bezbednost Srbije Zoran Živković. 

On je objasnio da postoje brojni načini da hakeri dođu do ličnih podataka neke osobe – počev od toga da iz poverenja podatke dajemo nekome koga ne poznajemo dovoljno dobro, preko toga da ne proveravamo gde sve ostavljamo dokumenta, i na kraju postoji izvestan rizik da postanemo i žrtva fišing prevare.

Kako sve hakeri prazne bankovne račune?

Živković objašnjava da su jedino podaci korisnika način da se dođe do bankovnog računa, zbog toga je, objašnjava, vrlo važno ko ih ima. Drugačije, navodi, gotovo je nemoguće da se novac neovlašćeno skine sa računa. U svakom slučaju, naglašava, razni su načini da se do podataka dođe.

Jednostavno je. Podatke ne treba davati nikome i tako je najbolje. Da bi vam neko skinuo novac sa računa, mora da ima vaše pristupne parametre kao što su broj kartice, pin, ime i prezime, adresu… Takođe, važno je i kakvi su vam pinovi, da li su jednostavni za ‘provalu’, ili ne, i da li ih samo vi znate„, kaže on.

Naime, najveći problem je taj što korisnici često koriste jednostavne lozinke koje hakerima dodatno olakšavaju napade. Složene lozinke su, objašnjava, zapravo sve one koje imaju u sebi veliko slovo, broj i znak interpunkcije.

Nemojte da klikćete i ostavljate podatke na brojnim aplkacijama kada vam traže da otkrijete nešto lično. Takođe, ne treba da dajete podatke olako, kao na primer prodavcima u samoposluzi. Često se dešava da lokalna kasirka zna vaš pin, jer joj vi date karticu ‘u poverenju’ da je učita kada plaćate račun. Dešava se i da vam posebnim uređajima skinu podatke u trenutku dok vi legalno podižete novac sa automata ili plaćate gorivo na pumpi, ali to baš mora da bude isplanirano i namenski za određenu osobu. Podatke mogu da vam ukradu i kada platite buking za smeštaj, pa nesavesni agenti prodaju dalje vaše podatke. Podatke može da vam uzme i recepcionar ukoliko ima određeni intres. Razni su načini. Takođe služe se često i fišing prevarama kako bi došli do podataka„, objašnjava on.

Na pitanje kako se zaštititi, Živanović kaže – isključivo oprez i svest da vrlo lako možete da postanete žrtva.

Posebna kartica za onlajn plaćanje je dobra taktika. Ona bi mogla da ima ogrančen limit i možete da je koristite samo za plaćanje na internetu. Nju dopunjujete samo u trenucima kada znate da plaćate onlajn. U ovom slučaju, najbolje je čim primetite nešto čudno, da se odmah obratite banci kako bi i oni reagovali„, rekao je on.

Ceo tekst Euronews Srbija onlajn prevarama čitajte OVDE.

Možda Vam se svidi i