SREMSKA MITROVICA/SREMSKA RAČA. Budući zajednički granični prelaz Sremska Rača na deonici novog autoputa Kuzmin-Sremska Rača imaće 12 voznih traka, od čega su dve namenjene autobusima i četiri trake za teretna vozila, a robno-carinski terminali su podeljeni na dve zone. Pored toga, zbog postojanja međunarodnog dalekovoda na trasi autoputa, sam granični prelaz je dislociran sa trake autoputa, što je dodatno iskomplikovalo njegovo projektovanje. Istaknuto je to u urbanističkom projektu koji je izložen na javnu prezentaciju do 25. januara.
Novo rešenje graničnog prelaza, „tangencijalnog“ tipa, sa operativnim carinskim bazama-terminalima putničkog (automobilskog i autobuskog) i teretnog saobraćaja (kamionskog), zasnovan je na tehnološko-funkcionalnim zahtevima organizacije rada na graničnom prelazu, kao i na prirodnim i stvorenim izuzetno kompleksnim, karakteristikama lokacije.- Nivo saobraćaja koji se sada odvija na dnevnom nivou, kako teretni, tako i putnički, odavno prelazi sadašnje kapacitete graničnog prelaza, što kao posledicu ima velike probleme kako putnika, tako i zaposlenih na toj lokaciji. Neodgovarajući kapacitet i protočnost postojećih saobraćajnica, kvalitet i kapacitet postojećih objekata kao i nedostatak određenih sadržaja i objekata neophodnih za adekvatno funkcionisanje graničnog prelaza), trenutno otežava korišćenje pojedinih delova graničnog prelaza za obavljanje onih radnih procesa koji su prema redosledu aktivnosti tehnoloških postupaka predviđeni da se u njima vrše, a samim tim i funkcionisanje graničnog prelaza u celini – ističe se u Urbanističkom projektu za izgradnju zajedničkog graničnog prelaza na lokaciji Sremska Rača na deonici novog autoputa između Srbije i BiH u opštini Sremska Mitrovica koji je izradio Šidprojekt a naručilac je Republička direkcija za imovinu Srbije.
U okviru obuhvata Urbanističkog projekta, prostor je podeljen na 4 zone, i to:
– Zona graničnog prelaza,
– Zona autoputa,
– Zona zaštitnog zelenila,
– Zona kanala.
Lokacija graničnog prelaza se nalazi u KO Sremska Rača, opština Sremska Mitrovica na trasi novog autoputa Sremska Rača – Kuzmin. Koncept saobraćajnog rešenja u okviru predmetnog graničnog prelaza predviđa zajednički granični prelaz Republike Srbije i Bosne i Hercegovine uz prostornu organizaciju samog graničnog prelaza i novo saobraćajno ustrojstvo svih saobraćajnih kapaciteta u obuhvatu Urbanističkog projekta, prema potrebama Granične policije i Uprave carina.
Sam granični prelaz pomeren je (dislociran) u odnosu na osnovnu trasu autoputa, zbog blizine trase međunarodnih dalekovoda napona 400 kV, čije izmeštanje je suviše komplikovano (saglasnost se pribavlja od svih zemalja koje predmetna trasa povezuje) i ne može da se uradi u dovoljno kratkom vremenskom roku, pojašnjeno je u idejnom rešenju koji je takođe izradio Šid projekt.Predloženim rešenjem novog graničnog prelaza bilo je neophodno izvršiti uklapanje saobraćajnice autoputa za prilaz graničnom prelazu u samoj zoni graničnog prelaza, s obzirom da je deo autoputa i objekti na njemu već izvedeni.
Uklapanje trase autoputa u granični prelaz iz smera Srbije ka Bosni i Hercegovini počinje na 14 km i predviđeno je ponovo uklapanje saobraćajnica koje sa graničnog prelaza idu dalje ka Bosni i Hercegovini do 16 km.
Za elemente saobraćajnica na uklapanju trase autoputa primenjeni su geometrijski elementi koji odgovaraju računskoj brzini od 60 km/h, a u samom graničnom prelazu predviđena je računska brzina od 20km/h, zbog prilagođavanja potrebama graničnog prelaza. Ovakvi elementi su primenjeni zbog prostornih ograničenja usled
neophodnosti pomeranja graničnog prelaza van zaštitnog pojasa trase međunarodnih dalekovoda i već izvedenih delova i objekata autoputa, a i zbog samog smanjenja brzine u zoni graničnog prelaza.Saobraćajne trake za teretna vozila prostorno su fiksirane u okviru robno carinskih terminala, a saobraćajne trake za putnička vozila i autobuse su koncipirane za polinomno korišćenje uz obezbeđenje odgovarajućeg prostora za detaljnu kontrolu pri ulazu u zemlju.
U zoni putničkog terminala predviđeno je 12 saobraćajnih traka, po 6 za ulaz i 6 za izlaz iz države. Od tih 6 traka, po 2 su predviđene za autobusni saobraćaj, ali se mogu koristiti i za putničke automobile. Robno carinski terminali na graničnom prelazu podeljeni su u dve zone. Zona koja kontroliše granična policija i carina Republike Srbije, a drugu zonu kontrolišu policija i carina Bosne i Hercegovine. Pri ulasku vozila na robno carinski terminal, vozila prvo ulaze u zonu koju kontroliše država iz koje izlaze i u okviru ove zone predviđeno je 30 parking mesta za kamione koji čekaju na ulazak u drugu zonu carinskog terminala.
Za ulazak u drugu zonu robno-carinskog terminala predviđene su 3 saobraćajne trake, od kojih su dve opremljene vagama za merenje teretnih vozila i jednom saobraćajnom trakom širine 5,5 metara za prolaz vangabaritnih vozila.
U okviru druge zone gde su detaljno proveravaju i kontrolišu teretna vozila predviđeno je ukupno 93 parking mesta za teretna vozila. U robno carinskom terminalu predviđeni su objekti kontrolnih organa: UC-a, MUP-a, kao i objekat za ostale prateće službe u okviru graničnog prelaza (špedicija, PTT, bank, AMSS i dr.).
Takođe predviđeni su objekti za potrebe veterinarske i fito sanitarne inspekcije. Za potrebe detaljne kontrole vozila i robe, u robno carinskom terminalu predviđeno je i postavljanje mobilnog skenera, a za vozila koja prevoze opasne materije, predviđen je poseban objekat za pregled, koji je okružen sa ostrvima sa zaštitnim zidovima.
Robno-carinski terminal svojom prostorno-tehnološkom organizacijom omogućava i formiranje saobraćajne trake za vozila koja se posle kontrole ne zadržavaju (tranzit) već se odmah upućuju na izlaz iz terminala – ulaz u zemlju.
Kako se ističe u idejnom rešenju projekta saobraćajnica procenjena vrednost za saobraćajnice bez PDV-a iznosi 1.650.000.000 dinara. Ukupna planirana povrišina pod asfaltom iznosi 91.670 m2, a pod betonom 80.566 m2.
Izvor eKapija