Kiša: Kako voda može da uništi motor? Hidrostatičke blokade

Od strane Ozon
0 komentar

Ukoliko u vožnji naiđete na bare, koje bi mogle da budu dublje nego što deluju, najbolje ih je, ukoliko je to moguće, izbeći. Malo „kupanje“ se može izroditi u katastrofu, jer voda, ukoliko uđe u motor, može da ga uništi. Reč je o neželjenoj hidrostatičkoj blokadi.

U pitanju je otkazivanje motora s unutrašnjim sagorevanjem, jer on ne može da radi zbog ulaska fluida u komore za sagorevanje iznad klipova, sprečavajući agregat da kompletira ciklus.

Dok se uobičajena mešavina goriva i vazduha može sabijati, omogućujući klipu da izvede recipročni pokret unutar cilindra, tečnosti se veoma teško sabijaju, što znači da će kod klipa pogođenog ovim problemom doći do zaustavljanja prilikom kretanja prema gore.

Šta može da izazove hidrostatičku blokadu?

Pre svega, treba pojasniti da voda koja uđe u usisni sistem motora nije jedini uzrok ovog problema. Isto se može desiti kada se rashladna tečnost nađe u komori za sagorevanje, što može da izazove uništena zaptivka glave motora. Pokvarene brizgaljke ili karburatori, takođe mogu dozvoliti da gorivo u tečnom stanju uđe u cilindar.

Načinjena šteta

Efekti hidrostatičke blokade na motor zavise od situacije u trenutku kada je voda prodrla u komore za sagorevanje. Ukoliko do blokade dođe prilikom rada „u leru“, motor će se zaustaviti i neće moći ponovo da se startuje. Ovo je najsrećniji epilog, jer najverovatnije neće doći do bilo kakve štete.

Međutim, ukoliko do blokade dođe pri visokim obrtajima, posledice mogu biti katastrofalne po motor. U zavisnosti od visine na kojoj se nalazi usis i dubine vode, kao i aktuelnih parametera, izvesna količina tečnosti može ući u jedan ili više cilindara.

U pitanju je otkazivanje motora s unutrašnjim sagorevanjem, jer on ne može da radi zbog ulaska fluida u komore za sagorevanje iznad klipova, sprečavajući agregat da kompletira ciklus.

Dok se uobičajena mešavina goriva i vazduha može sabijati, omogućujući klipu da izvede recipročni pokret unutar cilindra, tečnosti se veoma teško sabijaju, što znači da će kod klipa pogođenog ovim problemom doći do zaustavljanja prilikom kretanja prema gore.

Šta može da izazove hidrostatičku blokadu?

Pre svega, treba pojasniti da voda koja uđe u usisni sistem motora nije jedini uzrok ovog problema. Isto se može desiti kada se rashladna tečnost nađe u komori za sagorevanje, što može da izazove uništena zaptivka glave motora. Pokvarene brizgaljke ili karburatori, takođe mogu dozvoliti da gorivo u tečnom stanju uđe u cilindar.

Načinjena šteta

Efekti hidrostatičke blokade na motor zavise od situacije u trenutku kada je voda prodrla u komore za sagorevanje. Ukoliko do blokade dođe prilikom rada „u leru“, motor će se zaustaviti i neće moći ponovo da se startuje. Ovo je najsrećniji epilog, jer najverovatnije neće doći do bilo kakve štete.

Međutim, ukoliko do blokade dođe pri visokim obrtajima, posledice mogu biti katastrofalne po motor. U zavisnosti od visine na kojoj se nalazi usis i dubine vode, kao i aktuelnih parametera, izvesna količina tečnosti može ući u jedan ili više cilindara.

Postoji mogućnost da dođe do blokade jedog klipa, dok ostali pružaju dovoljno snage da drže motor u radu neko vreme. Međutim, ukoliko se hidrostatička blokada desi pri višoj brzini, najverovatnije će doći do iznenadnog zastoja.

Generalno, u ovom scenariju, sila bregastog vratila krivi klipnjače, koje se savijaju ispod klipova. Dok kućište kolenastog vratila i glava motora mogu biti upropašćeni u ovom procesu a kolenasto vratilo uništeno, vrlo je verovatno da će šok izavati stvaranje pukotina u bloku motora.

Rešenja

Najpre, ukoliko ne možete da izbegnete vodenu površinu koja je ispred vas, najbolje je da ugasite motor pre nego što dođe do ulaska vode u usisni sistem. Ukoliko se to desilo a motor je stao, nemojte pokušavati da ponovo startujete.

Zapravo, korišćenje anlasera u cilju povratka motora u život je najčešći način da se reši problem (u slučaju da nije došlo do oštećenja), ali isključivo nakon potpunog odstranjivanja vode iz komora za sagorevanje, što može da se uradi uklanjanjem svećica ili brizgaljki.

Primetićete da se voda izbacuje iz cilindara i da motor nakon toga započinje normalan rad. U izvesnom trenutku, videćete čudan gas koji izlazi iz izduva, koji je zapravo rezultat neuobičajene mešavine koja sagoreva u cilindrima, ali ovaj problem će postepeno nestati.

Ozbiljne situacije, poput prethodno opisanih, generalno vode do tako teških problema, koji će najverovatnije moći da se reše isključivo zamenom motora. Pokušaj  „generalke“ sa teškim oštećenjima ključnih komponenti, dovešće samo do još većih troškova na koncu konca.

Izvor: Auto Republika

Možda Vam se svidi i