Šta najviše strada na automobilu tokom letnjih vrućina

Od strane Ozon
0 komentar

Prema statistikama auto-klubova znatno više intervencija ima leti na visokim temperaturama nego zimi na niskim, a spisak je poduži…

U Kanadi je krajem juna zabeležen temperaturni rekord od 46 stepeni, čineći ovo leto najtoplijim u posljednje 84 godine. 

I kod nas je ovog leta često na snazi tzv. crveni alarm zbog temperatura koje se približavaju 40. podeoku, a ljudima se savetuje kako da se zaštite od visokih vrućina i jakog sunca. 

A šta je sa automobilom? Dok je većina svesna da se za njega treba pobrinuti zimi zbog niskih temperatura, on zapravo teže podnosi visoke temperature. 

Pokazuje to i statistika auto-klubova, pa tako britanski RAC beleži od 20 do 30 odsto više intervencija za vreme toplotnih talasa.

Najviše, ne biste verovali, stradaju akumulatori. Oni su posebno izloženi riziku leti jer nemaju hlađenje, a uz visoke spoljne temperature dodatno se greju punjenjem i pražnjenjem – tada elektrolit u akumulatoru može ispariti što će ostaviti elektrode izloženim i ubrzati proces stvaranja naslaga.

Pritom se leti u automobilu koristi puno električnih potrošača, poput „klime“, zbog čega alternator može biti opterećen do tog nivoa da prestane da puni akumulator.

Prve na udaru sa užarenim asfaltom su naravno gume, koje su samim time i najizloženije leti. Naročito prilikom dužih putovanja, kao što je odlazak na godišnji odmor.

Ako je guma stara, visoke temperature ozbiljno prete njenom raspadanju, naročito ako je nepropisno napumpana.

Većina eksplozija guma događa se upravo u letnim mesecima, a nepropisan pritisak uzrokuje preterano trošenje, ali i dodatno zagrevanje guma.

Rashladna tečnost motora ključna je za njegovo hlađenje, a motor bez „vode“ može, baš poput čoveka, doslovno umreti na visokim temperaturama.

Pritom nisu uzrok duga putovanja – motor će se najpre pregrejati dok auto stoji u gužvi i radi u „leru“ uz visoku temperaturu vazduha, nego tokom vožnje.

Još je gore ako rashladni sistem gubi tečnost jer ona negde curi.

Zimi je motorno ulje ključno za što bolje podmazivanje prilikom hladnog starta, ali visoke temperature su te koje kvalitativno uništavaju i degradiraju ulje bilo da je reč o pregrejavanju motora ili bržoj vožnji auto-putem kada se ulje više greje.

Na visokim temperaturama opterećeni su i svi drugi sklopovi, poput kočnica, kvačila i elektronike, a čak je i gorivo ređe i brže isparava , pa može porasti i potrošnja.

Direktno i jako UV zračenje deluje na lakirane površine jednako kao i na vašu kožu – isušuje lak i zagreva ga što može uzrokovati njegovo pucanje.

Uz to izbeljuje boje, a isto se događa u unutrašnjosti automobila gde temperatura dodatno raste zbog efekta staklene bašte.

UV zraci uništavaju boje, naročito na tamnim kao i osetljivim materijalima poput kože, te mogu uzrokovati sušenje i pucanje plastike u vozilu.

Zato je korisno imati presvlake na sedištima, a najbolje je automobil leti parkirati u hladu, ukoliko je to moguće.

Najkorisnija i najjednostavnija stvar koju možete kupiti je štitnik za sunce kojim ćete zakloniti vetrobransko staklo od direktonog zračenja sunca.

Takođe, savetuje se da, tamo gde možete, ostavite i malo odškrinute prozore – to može u dobroj meri da smanji zagrevanje kabine vozila.

Tamni automobili zagrevaju se više od svetlih, a razlika u temperaturi može biti i više od 20 stepeni.

• Zaštita za vetrobran je jeftina, a može biti od velike pomoći.

• Prljavštine na laku mogu se zapeći, a motorno ulje degradirati na visokim temperaturama.

• Crni lak na direktnom suncu leti se može zagrejati i na više od 70 stepeni Celzijusa, a temperatura u enterijeru premašiti 50. podeljak.

• Snažno sunce izbeljuje tamne boje i u unutrašnjosti automobila, naročito tkanine i kožu, pa je poželjno na sedišta staviti presvlake kako biste ih zaštitili.

• Jako UV zračenje, visoka temperatura i so u vazduhu (ako ste u blizini mora) koja se ponaša poput finog abrazivnog sredstva, na jakom vetru uništavaju lak automobila.

• Malo odškrinuti prozori mogu znatno smanjiti temperaturu u unutrašnjosti dok je za izbegavanje pregrejavanja guma bitno da su napumpane na propisan pritisak.

Izvor: b92.net

You may also like