PRLJAVA KAMPANJA: Napad na lokalne medije

Tokom političke kampanje za izbore u Sremskoj Mitrovici zakazane za 21. jun koja ove godine na lokalu prolazi zaglušujuće tiho, najglasniji su pojedini fejsbuk profili u ulozi kvazi medija iza kojih se zvanično ne zna ko stoji. Pojedini putem nezvaničnih Fejsbuk profila punom parom i bez ikakve odgovornosti plasiraju svoje političke stavove i sumnjive navode koje ne potpisuju ni fizička lica ni zvanični mediji, dok istovremeno putem tih istih profila pojedini sebe u okviru svoje kampanje pokušavaju da predstave žrtvom neosnovano upirući prstom u lokalne medije.

Jedan medij bilo on štampani, elektronski ili internet shodno propisima mora biti prijavljen u Agenciji za privredne registre. Iako Fejsbuk stranica „Mitrovački otpor“ nije medij, pojedinci koji iza kulisa upravljaju istom neformalno svakako predstavljaju kvazi medij koji koriste isključivo u promotivne svrhe jedne od opcija na lokalnim izborima. Pomenuta stranica se u nekoliko navrata bavila pitanjem medija u Sremskoj Mitrovici, pa su tako zvanične, registrovane medije u gradu nazvali „takozvanim medijima“ i „botovskim i sektaškim lokalnim medijima“, što je i izazvalo našu reakciju.

Pomenuta fejsbuk stranica iznela je podatke o rezultatima Konkursa za sufinansiranje projekata medijskih sadržaja iz oblasti javnog infrormisanja koji je raspisan ove godine od strane Grada Sremska Mitrovica. Svi podaci o ovom, baš kao i o prethodnim konkursima koje je lokalna samouprava raspisivala su potpuno transparentno javnosti dostupni na zvaničnoj internet prezentaciji Grada Sremska Mitrovica. Istovremeno su dostupni i podaci o svim konkursima koje raspisuje Ministarstvo informisanja i resorni pokrajinski sekretarijat.

Navedene rezultate konkursa su pojedinci iza kulisa na gorepomenutoj stranici zamenom teza, a za potrebe izborne kampanje isključivo jedne od političkih opcija, stavljali u kontekst tobož plaćanja medija od strane takođe jedne političke, trenutno vladajuće stranke, što se lako može proveriti i potvrditi da nije istina, naprosto jer lokalna samouprava, Ministarstvo informisanja i resorni pokrajinski sekretarijat nisu stranka.

Pored lako uočljive činjenice da pomenuta stranica očigledno podržava isključivo opciju GG „Grad za sve nas“ (u daljem tekstu GG) na lokalnim izborima u Sremskoj Mitrovici, opciju koja inače u javnost iznosi da su ih svi lokalni mediji pozvali na razgovor, a zatim oprečno prethodnom navodi i stav da mediji nisu oslobođeni politike. Iz ove kontradiktorne izjave sledi logičan zaključak da ovoj političkoj opciji mediji nisu potrebni, jer ova opcija ni ne želi zvaničnu medijsku zastupljenost, iako im je ista pružena. Prema tome, mediji ovoj političkoj opciji nisu uskraćeni. Nakon što su prikupili potpise svi učesnici na lokalnim izborima su od strane Ozon radija bili pozvani da se obrate javnosti, a nakon što je objavljeno ko su učesnici na predstojećim lokalnim izborima.

Međutim, iza zamenom teza friziranih lažnih optužbi na račun medija sa ponovo gorepomenute fejsbuk stranice, koja očigledno selektivno podržava samo jednu listu, a na kojoj su se mediji našli kao zanimljiva tema kojom se isti takođe bave selektivno i istrugnuto iz konteksta, krije se nešto drugo. Na ovaj način se izvan terena izborne utakmice zapravo vodi prljava, netransparentna politička kampanja protiv politički konkurentnih opcija i političkih neistomišljenika, posredno direktnim blaćenjem medija i fabrikovanjem slike o medijskoj nezastupljenosti. Činjenice međutim govore suprotno, a to je da nekima medijska transparentnost očigledno ne odgovara.

U ime medijske transparentnosti kao i u prilog ukazivanja na tzv. spinovanje činjenica od strane kvazi medija, kao zvanični i registrovani medij prikazaćemo podatak, inače javno dostupan, da su sredstva dobijali i pojedinci, kandidati određenih lista, koji podaci se na toj stranici, naravno ne spominju: Ilustracije radi, Ozon radiju su putem konkursa koji je raspisala lokalna samouprava dodeljena sredstva u iznosi od milion dinara kako bi realizovali projekat koji traje 365 dana, a vezan je za informisanje, dok je Grad Sremska Mitrovica 22. juna 2016. godine dodelio sredstva u iznosu od 350.000 dinara za manifestaciju koja traje samo nekoliko sati, za program „Karneval brodova“. Te iste godine, manifestacija je imala i sponzora, kompaniju „Roda“ koja je, ovaj podatak je nezvaničan, pomogla održavanju iste sa pola miliona dinara, što je ukupno 850.000 dinara za nekoliko sati programa na mitrovačkoj Gradskoj plaži (program počeo u 17:00 časova, obuhvatao javni čas salse, animatore za najmlađe, koncert grupe „La banda latina“ i defile brodova (privatnih vlasnika, učesnika na dobrovoljnoj bazi)). U junu 2016. godine kada je potpisan ovaj ugovor, a isplaćen u avgustu iste godine gradonačelnik Grada Sremska Mitrovica bio je (sada nosilac GG političke liste), Vladimir Petković. Sredstva su dodeljena u junu, a isplaćena u avgustu iste godine Asocijaciji za bezbednost saobraćaja Grada Sremska Mitrovica, udruženju građana kojem je predsednik Miroslav Jovanović, koji se trenutno nalazi među kandidatima na pomenutoj listi. Možda ovih 350.000 dinara ne zvuči puno, ali su ovoj Asocijaciji i 2015. godine isto tako putem konkursa, dodeljena sredstva u iznosu od 1.000.000 dinara. Godinu dana ranije, odnosno 2014. godine, opet putem konkursa sredstva u iznosi od 800.000 dinara itd.

Svako ima pravo da konkuriše i da na konkursu prihvati dodeljena sredstva, ista opravda, ali u ovoj političkoj kampanji se kao pokušaj dezavuisanja javnosti postavilio pitanje da li je opravdano da mediji konkurišu, što je notorno deplasirano, jer mediji to čine na osnovu zakona i putem javno raspisanog konkursa od strane lokalne samouprave, pokrajine, Ministarstava pa čak i putem IPA projekata. Niko od dušebrižnih iz senke gore pomenute Fejsbuk stranice pri tom nije postavio, građanima svakako interesantno pitanje, da li je i ko od predstavnika političkih opcija, za koje se na tom kvazi mediju zalažu, isto tako konkurisao za neka sredstva?

Zašto se vrši napad na medije od strane samo jedne političke opcije u gradu? Zaposleni u lokalnim medijima (novinari, urednici, tonci, snimatelji…) su takođe građani Sremske Mitrovice, pa i oni ovakve kukavički plasirane neistine po društvenoj mreži Fejsbuk doživljavaju kao uvredu i zbog istih trpe razne napade i probleme.

Dijana Šćekić, glavni i odgovorni urednik Ozon radija, kao novinar ispred branše, ukazuje na problem: „U političkoj borbi pojedini ne prezaju da bez ikakvog razloga neistinitim veoma destruktivnim navodima napadaju medije, a tako zapravo oni lično metodom zastrašivanja pa i huškanja, putem drugih, napadaju same novinare, što javno, a zatim i privatno putem poruka. Taktika je, čini mi se ciljano, ružiti medije izvan terena političke korektnosti, medije koji će pisati o svim političkim opcijama što nekome očigledno smeta. Stvaranje lažne slike o tome kako mediji „otimaju građanima neki novac“, utiče na naš rad, na naše bitisanje u Gradu. Na ovim izborima, se na taj način preko medija napadaju politički neistomišljenici, bez da se izađe na teren transparentne političke borbe, što nije demokratski pristup. Po meni, ovo je samo jedna mračna politička taktika. Naime, trenutno pojedini pred lokalne izbore svoju kampanju provode mimo lokalnih medija skriveni iza fejsbuk profila skrivajući tako identitet i kvalitet ljudi koji čine konkretnu političku opciju.

Iza ovakvih političkih manipulacija i zaobilaženja medija zapravo se krije potpuna predizborna netransparentnost političkih programa i netransparentnost konkretnih nosilaca pojedinih političkih opcija. Zapravo tako pojedine političke opcije koje zvanično učestvuju u predizbornoj trci pred pažnjom javnosti skrivaju svoje političke programe i svoj politički kadar. Da li je po sredi skrivanje nedostatka političke ideje te ulazak u izbore radi kadrovske prevlasti ili se možda svesno ide pred izbore sa jednim populističkim obećanjima a zapravo drugim skrivenim namerama – upravo ta netransparentost sve te mogućnosti čini izvesnim. U pogledu izborne trke smatram da se gotovo sva uloga medija svodi na transparentnost, tj. putem medija građani treba da saznaju ko se kandidovao i sa kojim programom i kadrom izlazi na izbore u borbi za glasove građana.

Ukoliko pak neka lokalna politička opcija zanemaruje lokalne medije i to čini u okviru svoje izborne taktike, onda je reč o ignorisanju medija kao demokratske tekovine savremenog društva, i tada se kao alarmantno i nužno nameće pitanje prodaje mačke u džaku od strane te političke opcije, tj. dolazimo do situacije koju najbolje oslikava parafraza jedne Nušićeve rečenice: „Zamislite lađu koja se ne vidi“. Pri tom se ta ista opcija – GG javnim obraćanjem na svojoj Fejsbuk stranici izjasnila da se neće obraćati i direktno medijima, tj. građanima putem istih. Stvar taktike je nesumnjivo lična stvar svake političke opcije, međutim, kao posledica netransparentnosti već sada se kao uzročno-posledično nameće čak pitanje i eventualne pripreme terena za opet eventualno izbegavanje kasnije političke odgovornosti. Medijska transparentnost je temelj izborne utakmice“.

You May Also Like

One thought on “PRLJAVA KAMPANJA: Napad na lokalne medije

  1. Vlada je najveci obmanjivac koji je uspeo da svojom laznom igrom gde glumi finog i dobrog coveka a iza njega se krija opasna zmija jako namazana obmani pojedince,a sve ce se videti posle izbora,narod se sazalio na njega eto dobar je fin napusio je mesto gradonacelnika i Sns,ali iza svega toga se krijr laz,Vlada Petkovic je ljigav kao zmija,samo malo vremena sve ce te se uveriti.Isto je i njegova igra gde ukljucio katolike u celu pricu da im oni kroje listu i izvesni Goran Raca sa njima

Comments are closed.