Škola “Dobrosav Radosavljević Narod” u jednosmenskom sistemu nastave

Sremska Mitrovica – Tačno u 08:00 časova, kada se začuje zvuk zvona u Osnovnoj školi “Dobrosav Radosavljević Narod” prvi čas počinje i za one najmlađe đake prvake, ali i osmacima. Od septembra meseca, svi đaci ove škole nastavu pohađaju u jednoj smeni.

Na ovaj način rada, prema rečima direktora škole Slađana Papića, još uvek se navikavaju, kako đaci i njihovi roditelji, tako i nastavno osoblje.

Rad u jednoj smeni, objašnjava Papić, ima svoje prednosti i mane.

“Kao i skoro sve u životu i izvođenje nastave u jednoj smeni ima i dobre i loše strane. Dobra strana ovog jednosmenskog sistema jeste maksimalna ušteda energenata, manja potrošnja električne energije i gasa, međutim postoji i ona loša strana, a to je nedostatak prostora, nedovoljan broj učionica”, počinje Papić.

On objašnjava da u objektu škole u Mačvanskoj Mitrovici ima 15 učionica i jedan kabinet za informatiku, tako da su neke druge prostorije morale biti prilagođene za izvođenje nastave, s obzirom da školu pohađa oko 470 učenika u 20 odeljenja.

“Godinama unazad u ovoj školi prvu smenu su pohađali učenici od petog do osmog razreda, dok su u drugu smenu dolazili đaci nižih razreda i to je dobro funkcionisalo, međutim Školska uprava Novi Sad nas je, da se tako izrazim, naterala na rad u jednoj smeni. On ne odgovara većini roditelja, bunili su se, bunio sam se i ja, podneo primedbu, ali na žalost naše mišljenje nije uvaženo. Iskreno verujem da su deca na gubitku, jer kvalitet nastave nije na nivou na kojem je ranije bio, morali smo da se snalazimo, pa smo tako na primer od biblioteke napravili učionicu, takođe smo đake smestili i u zbornicu. Te nove “učionice” ne ispunjavaju uslove propisane zakonom, na primer iz bezbednosnih razloga vrata učionica treba da se otvaraju ka spolja, zbog eventalnih poplava, zemljotresa, požara i sličnih situacija, na tim prostorijama to nije slučaj”, kaže dalje Papić.

On dodaje da po zakonskim regulativama svako dete treba da ima dva metra kvadratna prostora u učionici, da nastavnik treba da ima 2,5 kvadrata, a da ni to u ovom sistemu nastave nije moguće ispuniti.

Direktor navodi i da đaci putnici sada imaju problema sa prevozom, jer nastava počinje pola sata kasnije nego prethodne školske godine.

“Mi imamo oko 150 đaka putnika, što iz Radenkovića u Noćaj, što iz Salaša i Zasavica u Mačvansku. Roditelji su burno reagovali na ovu promenu, jer Zasavčani imaju autobus koji im odgovara, ali deca iz Radenkovića stižu u školu ranije, tako da ćemo verovatno morati da vratimo pređašnju satnicu”, priča direktor.

On dodaje da je nova škola u Mačvanskoj urađena po svim normativima za broj učenika koji je pohađa, po svim pravilnicima da se nastava odvija nesmetano, ali ukoliko se radi u dve smene.

“Kvalitet nastave je dosta lošiji, bezbednost dece na nižem nivou, prvo to, drugo morali smo ponovo da bušimo zidove, da postavljamo table, da prilagođavali prostorije koje nisu učionice da to budu, ovo je novi objekat i prosto je šteta što sve to moramo da radimo”, govori i sleže ramenima direktor.

Pored Osnovne škole “Dobrosav Radosavljević Narod” na teritoriji Grada Sremska Mitrovica jednosmenski sistem uveden je i u osnovnoj školi u Kuzminu.

 “Naša i škola u Kuzminu su jedine dve škole koje funkcionišu po ovom sistemu, ali za razliku od te škole, mi zaista nemamo dovoljan broj učionica. Nemamo fiskulturnu salu, što znači nemamo slobodnu učionicu dok deca imaju čas fizičkog, sada nemamo kabinet za informatiku, jer je i on pretvoren u učionicu, u arhivi smo smestili đake, a nemamo prostor za izvođenje nastave jezika sa elementima nacionalne kulture, odnosno časove romskog jezika. Bukvalno svaki kutak škole smo iskoristili, ali ne mogu i ne treba deca da budu u arhivi, ne mogu učitelje i nastavnike da smestim sve u jednu malu prostoriju za vreme odmora”, kaže direktor.

On dodaje da je na sreću u školi u Ravnju problem sa nedostatkom jedne učionice vrlo lako rešen.

“U Ravnju imamo pet odeljenja, a četiri učionice, međutim jedna od učionica je bila izuzetno velika, tako da smo nju pregradili i tako podelili na dve manje. Nismo želeli da smeštamo neko odeljenje u kabinet za tehničko vaspitanje koji je u drugoj zgradi i mogu da kažem da nam je ovo rešenje zaista dobro. Neophodne radove smo izveli u saradnji sa roditeljima, sa mesnom zajednicom i dobrovoljcima iz sela i zadovoljan sam kako smo taj problem rešili”, kaže Papić.

On za kraj dodaje da je u Noćaju znatno teža situacija, da tamo ima 12 odeljenja, a samo osam učionica, odnosno sedam pravih i jedna improvizovana, te da su đaci smešteni i u prostor zbornice, i da za sada drugo rešenje ne nalaze.

“Funkcionišemo po jednosmenskom sistemu, ali na silu. On zaista nije loš, daleko od toga, ali za njega treba da postoje uslovi koje mi nažalost ne možemo da ispunimo”, zaključuje direktor.

You May Also Like