PU „Pčelica“: Inkluzija dece sa smetnjama u razvoju

Sremska Mitrovica – Predškolska ustanova „Pčelica“ jedna je od tri ustanove predškolskog obrazovanja u Srbiji koja će učestvovati u projektu Podrška unapređivanju kvaliteta vaspitno obrazovnog rada sa decom sa smetnjama u razvoju.

U radnoj 2014/2015. godini u Srbiji je bilo ukupno 35 razvojnih grupa, od toga 24 u Beogradu koje je pohađalo 265 dece. Organizacija rada, kvalitet ukljulčenosti i podrška koju deca iz razvojnih grupa dobiju razlikuju se od ustanove do ustanove. U prethodnom periodu u okviru kampanje za povećanje obuhvata dece iz osetljivih društvenih grupa koje su organizovali Ministarstvo prosvete, nauke i tehnološkog razvoja, Unicef u saradnju sa Udruženjem stručnih saradnika iz predškolskih ustanova realizovan je niz stručnih sastanaka sa predstavnicima svih predškolskih ustanova u Srbiji. Sastanci su bili posvećeni pitanjima nedovoljnog obuhvata dece iz osetljivih društvenih grupa i načinima na kojima predškolske ustanove mogu da povećaju obuhvat kvalitetnim predškolskim programima, ali i unaprede inkluzivnost i kvalitet vaspitno-obrazovne prakse. Jedna od tema bila je i kvalitet vaspitno-obrazovne prakse u razvojnim grupama.

Na osnovu postojećih analiza o kvalitetu inkluzivnosti i vaspitno-obrazovnog rada sa decom sa smetnjama u razvoju i invaliditetom u predškolskim ustanovama, primera dobre prakse iz drugih zemalja, iskustava unapređenju inkluzivne prakse za tri predškolske ustanove, od kojih je jedna „Pčelica“, koje će učestvovati u ovom projektu biće pripremljene preporuke za unapređivanje kvaliteta podrške i uključenosti dece sa smetnjama u razvoju i invaliditetom. Te preporuke poslužiće i kao osnov za izradu predloga stručnog uputstva za unapređivanje inkluzivnosti vaspitno – obrazovnog rada, kao i vodiča za ustanove sa primerima dobre prakse. Stručno uputstvo i vodič biće namenjeni svim predškolskim ustanovama u Srbiji.

„Projekat je baziran na podršci ostvarivanja prava dece sa smetanjama u razvoju ili invaliditetom na kvalitetno predškolsko vaspitanje i obrazovanje, kreiranje podsticajne i nediskriminatorne sredine u predškolskim ustanovama. S obzirom na to da je naša predškolska ustanova jedna od tri koje učestvuju u ovom projektu mogu da kažem da sam veoma ponosna na rad naših stručnih saradnika i rad naših vaspitača jer se negde pepoznala volja, želja i spremnost za rad, a naravno da je presudan bio sam kvalitet i način rada u našoj ustanovi. PU „Pčelica“ vodi računa o stručnom usvršavanju radnika koji su uključeni u vaspitno-obrazovni rad sa decom sa smetnjama u razvoju i invaliditetima kako bi njihovo uključivanje u redovne grupe bilo što kvalitetnije i kako bi se oni razvijali i napredovali u učenju zajedno sa vojim vršnjacima“, rekla je Miroslava Ilijić, direktorica PU „Pčelica“ i dodala da će kroz ovaj projekat će upravo to i biti ostvareno.

PU „Pčelica“ ima jednu razvojnu grupu koja se nalazi u objektu „Maslačak“ u naselju „29. novembar“, a u svim objektima borave deca sa smetnjama u razvoju uključena u redovne grupe, tako da su, objašjnava Ilijić, skoro svi vaspitači uključeni u rad sa decom sa smetnjama.

U okviru projekta koji traje godinu dana predviđen je niz edukativnih seminara, ali i kupovina određenog didaktičkog materijala namenjenog mališanima.

Inkluzija u predškolskim ustanovama kao obaveza uvedena je 2008. godine sa donošenjem Zakona o predškolskom vaspitanju i obrazovanju. Te godine PU „Pčelica“ je formirala stručni tim za inkluzivno vaspitanje i obrazovanje koje se bavi unapređivanjem rada u toj oblasti.

You May Also Like

6 thoughts on “PU „Pčelica“: Inkluzija dece sa smetnjama u razvoju

  1. Nazalost, vaspitaci vise sa decom ne rade kako bi trebalo. A posebno sa decom ometenom u razvoju kojima je potreban drugaciji pristup i nacin rada. Ne zavaravajte se gospodjo Miroslava, deca su najveci deo dana prepustena sama sebi, sami se medjusobno igraju, dok vaspitacice ne ispustaju telefone iz ruku, ili su u nekom svom svetu, gledaju na sat i cekaju kraj radnog vremena. Naravno, cast izuzecima, a to su starije vaspitacice od kojih jos nesto moze da se nauci. Jako je zalosno u kakvim uslovima deca borave u vrticu u Matije Hudji naselju, tamo se nista promenilo nije 40 godina. Obratite vise paznju na rad zaposlenih, a ne na plasiranje dobrih vesti u medije, jer vasa nadleznost je sve samo ne dobra.

  2. U Objektu Matije Hudji rade sjajni kreativni i edukovani vaspitači. Baš kao i u drugim objektima ove Ustanove. Veoma je ružan prvi komentar na ovaj članak. Zapravo, pitam se kako neko može da ima ovakvo mišljenje o vrtiću u koje dovodi svoje dete a i dalje dete tu dovodi ? Osim ako se ne radi o nekom kome ništa na ovom svetu ne valja osim sebe samog.

  3. A gde su defektolozi kao podrska?
    Kada ce se shvatiti da nije inkluzija kada je dete sa smetnjama samo prisutno, ono mora da ucestvuje uz odgovarajucu podrsku. Ako se neko 5 godina skoluje da nauci potrebne vestine za ovaj izuzetno kompleksan rad – kako ce par nekih seminara obezbediti vaspitacima potrebna znanja ? Niko ne razmislja zaista o deci vec o svom nekom ugledu i kompetentnosti itd. Neko ko je zaista kompetentan znao bi da bez defektologa kao podrske takva inkluzija nema smisla i losa je i stresna i za decu i vaspitace.

    1. Defektolog radi u objektu koji se nalazi u naselju “29. novembar”, jer jedino tamo postoji grupa mališana sa smetnjama u razvoju.

      1. Ne govorim o tom objektu. Direktorka kaze – da u svim objektima borave deca sa smetnjama u razvoju. Ko je podrska toj deci u redovnim grupama?

Comments are closed.