Stariji vozači na putevima u Sremu: Da li su zaista opasniji ili samo nepravedno na meti?

Od strane Ozon
0 komentari

Svakodnevno se u saobraćajnim statistikama stariji vozači pominju kao potencijalni rizik na putevima. Sporije reakcije, smanjena oštrina vida i sluh koji više nije kao nekada često se navode kao razlozi zbog kojih stariji učesnici u saobraćaju mogu biti opasniji. Ali da li su zaista odgovorni za više nesreća, ili su samo žrtve predrasuda?

Šta kažu brojke?

Prema podacima Agencije za bezbednost saobraćaja, najveći broj saobraćajnih nesreća u Srbiji izazivaju vozači starosti između 25 i 45 godina. Mlađi vozači su skloniji rizičnoj vožnji, prekoračenju brzine i vožnji pod uticajem alkohola, dok su stariji vozači uglavnom disciplinovani i poštuju pravila saobraćaja. Međutim, u slučajevima nesreća koje uključuju vozače starije od 65 godina, najčešći uzrok su nepropisna skretanja, neprilagođena brzina i pogrešne procene u raskrsnicama.

Prema podacima Uprave saobraćajne policije, u periodu od 1. januara do 25. decembra 2024. godine, na putevima u Srbiji dogodile su se 31.492 saobraćajne nezgode, u kojima je 498 osoba poginulo, 3.559 je zadobilo teže, a 15.084 lakše povrede.

U poslednjih 10 godina, na putevima Srbije život je izgubilo skoro 5.500 ljudi, dok je oko 196.000 osoba povređeno. Saobraćajne nesreće su odnele gotovo 1.100 života mladih ljudi u Srbiji, što ih čini vodećim uzrokom smrtnosti među ovom populacijom.

Iako precizni podaci o starosnoj strukturi vozača uključenih u nezgode nisu dostupni, istraživanja pokazuju da su najčešći uzroci nezgoda neprilagođena brzina, gubitak kontrole nad vozilom i konzumiranje alkohola, što su faktori češće povezani sa mlađim vozačima.

Kako se snalaze stariji vozači u Sremskoj Mitrovici?

Na ulicama Sremske Mitrovice i okolnih mesta, veliki broj vozača su penzioneri koji se oslanjaju na automobil kao osnovno prevozno sredstvo. Mnogi od njih voze sporije, što može izazvati nervozu kod mlađih vozača, ali retko prave drastične saobraćajne prekršaje.

M. Jovanović (72) iz Sremske Mitrovice kaže da vozi od svoje 18. godine i nikada nije imao ozbiljniji incident.
„Mladi vozači misle da su nepobedivi. Mi stariji možda ne vozimo brzo, ali zato znamo pravila saobraćaja i držimo se propisa,“ kaže Milan.

Sa druge strane, Ivan R. (34) iz Mitrovice smatra da bi stariji vozači trebalo češće da idu na zdravstvene preglede i provere svoje sposobnosti.
„Vidite ih kako voze 30 km/h tamo gde je ograničenje 50, ili naglo zakoče bez razloga. To može biti opasno u saobraćaju,“ objašnjava Ivan.

Stručnjaci predlažu dodatne provere

U mnogim evropskim zemljama, vozači stariji od 70 godina moraju povremeno da prolaze medicinske preglede kako bi produžili vozačku dozvolu. Takva praksa još nije obavezna u Srbiji, ali lekari smatraju da bi to moglo doprineti bezbednosti u saobraćaju.

Specijalista oftalmologije, ističe da se mnogi stariji vozači ne odlučuju na zamenu naočara dok ne primete ozbiljne probleme. „Smanjen periferni vid i slaba percepcija brzine mogu biti kritični u saobraćaju, ali redovni pregledi mogu značajno smanjiti rizik,“ objašnjava ona.

Iako stariji vozači imaju određene fizičke ograničenja, statistika pokazuje da nisu najveći uzročnici saobraćajnih nesreća. Njihova opreznost i iskustvo često nadmašuju fizičke slabosti.

Možda Vam se svidi i

Ostavi komentar