Nekoliko stotina autoprevoznika u Bosni i Hercegovini jutros je započelo blokadu carinskih terminala i glavnih puteva za teretna vozila, izražavajući nezadovoljstvo administrativnim preprekama i visokim dažbinama. Prema izveštajima, jutros su blokirani carinski terminali širom BiH, uključujući i granični prelaz Rača, gde je za kamione zabranjen prolaz.
Kamiondžije traže od Ministarstva saobraćaja i komunikacija BiH hitne mere, , prenosi Radio slobodna Evropa.
- digitalizaciju carinskih procedura radi smanjenja zadržavanja na granicama,
- ukidanje pravila EU „90/180“, koje ograničava boravak vozača u EU na 90 dana u periodu od 180 dana,
- povrat makar polovine troškova za gorivo.
Prevoznici poručuju da su njihovi zahtevi mesecima ignorisani i da su iscrpljeni višegodišnjim problemima u sektoru.
Iz Ministarstva saobraćaja i komunikacija BiH podsećaju da su imali redovne sastanke sa predstavnicima prevoznika i da su predložili formiranje Odbora za olakšice u transportu. Međutim, za taj predlog nisu dali saglasnost ministri iz Saveza nezavisnih socijaldemokrata (SNSD) Milorada Dodika.
Ministarstvo naglašava da nema ingerencije na pitanja vezana za boravak vozača u EU, jer je to regulisano Šengenskim sporazumom. U više navrata pokušali su da pregovaraju sa EU o izuzeću profesionalnih vozača, ali su ti zahtevi odbijeni.
Ovo nije prvi put da prevoznici izražavaju nezadovoljstvo. U aprilu su kroz Sarajevo organizovali protestni defile sa više od 500 kamiona, upozoravajući da domaći transportni sektor gubi konkurentnost na evropskom tržištu zbog birokratije i visokih troškova.
Značaj drumskog prevoza
Bosna i Hercegovina je gotovo u potpunosti oslonjena na međunarodni drumski transport kada je u pitanju robna razmena sa EU. Svako ometanje ili usporavanje u ovom sektoru direktno utiče na ekonomiju i protok robe.