Od početka godine, u saobraćajnim nesrećama život je izgubilo 423 lica, a brojke, nažalost, ne pokazuju nikakve znake poboljšanja. U svetlu tih alarmantnih podataka, u pripremi je novi zakon o bezbednosti saobraćaja, koji bi trebalo da donese mnoge promene i poboljša uslove na putevima. Očekuje se da zakon bude usvojen sredinom sledeće godine, a među najavljenim novinama su stroža kaznena politika i nova digitalna rešenja koja će doprineti efikasnijoj kontroli saobraćaja.
Digitalni dosijei i alkobrave kao nova sredstva borbe protiv nesavesnih vozača
Jedna od ključnih novina koja se očekuje u novom zakonu jeste uvođenje digitalnih dosijea za sve vozače. Naime, kako ističe načelnik Uprave saobraćajne policije MUP-a Slaviša Lakićević, svaki vozač moći će da pristupi svom elektronskom dosijeu i u njemu vidi sve podatke o prekršajima i prijavama koje je imao, ali i druge relevantne informacije.
„Vozači će moći da prate svoje kaznene poene i sve druge aktivnosti koje imaju. Takođe, uvodićemo kategorizaciju po kaznenim poenima, što će omogućiti precizniju kontrolu“, ističe Lakićević.
Dodatno, od vozača koji ponovo prekrše zakon pod uticajem alkohola, zahtevaće se ugradnja alkobrava u njihove automobile. Ova preventivna mera ima za cilj da spreči ponavljanje istih prekršaja i tako poveća bezbednost na putevima.
Povećane kazne i strože kontrole kao odgovor na prekršaje
Godine iza nas pokazuju da su postojeće kazne i mere kontrole nedovoljne. Svake godine saobraćajna policija otkrije više od milion prekršaja, ali vozači naglašavaju da bi represivne mere trebale biti pooštrene. V. d. direktora Agencije za bezbednost saobraćaja Branko Stamatović dodaje da će biti pojačana primena alkobrava i da će oni koji učine prekršaj pod dejstvom alkohola biti obavezni da ugrade ovu opremu u svoje automobile.
Stručnjaci, poput urednika emisije SAT Mladena Alvirovića, smatraju da će striktna kaznena politika promeniti ponašanje nesavesnih vozača. „Problemi sa saobraćajem ne postoje kod 95 odsto vozača, već sa onih 5 odsto koji najviše ugrožavaju sve ostale“, navodi Alvirović.
Strože sankcije za teže prekršaje i oduzimanje vozila
Promene neće zaobići ni kaznenu politiku, posebno kada su u pitanju prekršaji koji vode do najtežih saobraćajnih nesreća. Zakon predviđa i pooštravanje kazni za neupotrebu sigurnosnih pojaseva i druge bezbednosne prekršaje.
Zakon o bezbednosti saobraćaja poslednji put je menjan 2009. godine, a od tada je nekoliko puta dopunjavan. Među najvažnijim novinama bila je i mera privremenog oduzimanja vozila, koja je do sada sprovedena 295 puta. Automobili se oduzimaju na period do dve godine, a prekršilac mora da plati ležarinu za vozilo.
Poziv građanima za učešće u kreiranju novog zakona
Rad na nacrtu novog zakona u toku je, a svi građani koji žele da doprinesu mogu to učiniti putem mejla zbs.predlozi@mup.gov.rs.