Koliko je plata bilo potrebno za novi auto u Jugoslaviji, a kako je danas

Od strane Ozon
0 komentari

Svakodnevno slušamo o dramatičnom poskupljenju automobila, ali i o tome kako je nekada bilo bolje. Prema podacima, statistici, ti se periodi znatno razlikuju.

Nekada, u danima bivše države, kupovina novog automobila bila je luksuz koji je većina ljudi mogla samo požeti. Tada su Zastavina vozila dominirala jugoslavenskim putevima, a retki su imali priliku da poseduju zapadne modele.

Najjeftiniji automobil na domaćem tržištu bio je Yugo 45 Koral. Za Yugo je trebalo izdvojiti tadašnjih 30 prosečnih plata, a čekanje na isporuku moglo je trajati mesecima. Ako ste želeli određenu boju, to se plaćalo dodatno, često ispod stola, sa oko 100 nemačkih maraka, piše index

Fiat 126, poznat kao „peglica“, koštao je 19 prosečnih plata.

Petnaestak godina kasnije, dolazimo do vremena velikih prodajnih akcija. Renault je ponudio program otkupa starih vozila, a model Clio postao je apsolutni hit. U 2004. godini, Clio je bio najprodavaniji automobil, iako je bio znatno napredniji od ranijih modela poput Yuga. Cena novog Clia bez osnovnih opcija iznosila je oko 9200 evra, što bi u to vrijeme bilo ekvivalentno oko 20 prosečnih plata, gotovo upola manje nego za Yuga od pre 15 godina.

Današnja situacija je drastično drugačija. U posljednje dve godine, automobili su znatno poskupeli, a automobili jeftiniji od 15.000 evra postali su prava retkost. Na primer, novi Clio, koji je sada solidan porodični automobil, kreće se od 16.790 evra za osnovnu verziju. Za model Clio TCE 90 Evolution, koji je često odabran, potrebno je izdvojiti 17.790 evra, što je dvostruko više nego 2004. godine.

Danas u Srbiji, nekoliko marki automobila dominira na tržištu, uključujući Volkswagen, Audi, Opel, Škoda i Renault. Međutim, cena novih automobila može značajno varirati, a kupovina novog automobila u Srbiji često zahteva od 15 do 40 prosečnih plata. Prosečna neto plata u zemlji iznosi oko 80.000 dinara, a cene novih automobila počinju od otprilike 11.500 evra za modele kao što je Fiat Panda 4, dok luksuzniji modeli mogu koštati preko 30.000 evra. Za one koji nemaju privilegiju da mesečno zarade neto platu oko 80.000 dinara, oni će se odlučiti za polovan auto, a po istraživanju sajta „Polovni automobili“ to je suma od 3.000 do najviše 5.000 evra.

S obzirom na ove podatke, postavlja se pitanje jesu li današnji automobili stvarno dostupniji ili to vrijedi samo za manji broj ljudi koji imaju pristojne plate.

index/Ozon

Možda Vam se svidi i