Da li će zgrade sa zelenim sertifikatom plaćati manji porez?

Od strane Ozon
0 komentar

Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture uskoro će izmeniti Zakon o planiranju i izgradnji koji treba da ubrza izdavanje građevinskih dozvola, uvede red na gradilištima, unese veću transparentnost i podstakne zelenu gradnju. Ovo je najavio ministar Goran Vesić na Kopaoniku i objasnio da neke procedure treba inovirati i omogućiti da građevinarstvo koje učestvuje u BDP-u sa oko pet odsto, ima veći udeo. Prema njegovim rečima, poslednjih pet godina vrednost radova u građevinarstvu je podignuta sa 2,5 milijardi evra 2017. na više od pet milijardi 2021, ali se do kraja ove godine očekuje ukupan pad od oko 10 odsto, piše Politika.

Ovogodišnji pad je posledica uticaja krize na privatni sektor. Kako je objasnio, Srbija ima isti nivo investicija državnih projekata, ali se privatno građevinarstvo teže odlučivalo na investicije, jer niko ne zna šta će se dešavati sa evrom i da li će biti dovoljno energenata.

Jedna od novina koja će biti uneta kroz novi zakon jeste da će svi investitori morati da imaju polisu osiguranja od štete, što praktično znači da će građani moći da se naplate ako su pretrpeli štetu zbog greške u gradnji ili ako investitor nesavesno gradi u njihovom komšiluku. Investitori će ubuduće prilikom dobijanja upotrebne dozvole morati da prilože dokaz da je građevinski otpad predat operateru i na taj način biti rešen veći deo problema divljih deponija.

– Planirano je da se uvede i stavka da svi investitori pre nego što prijave radove, moraju da podnesu elaborat o stanju svih lokalnih puteva u okolini gradilišta i bankarsko osiguranje iz kojeg će onaj ko je izdao građevinsku dozvolu, a to je najčešće lokalna samouprava moći da se naplati ukoliko se svi putevi ne vrate u prvobitno stanje. Trenutno imamo problem, jer inspekcije nedovoljno dobro rade svoj posao i investitori ostave puteve u veoma lošem stanju pa iz budžeta popravljamo ulice – rekao je Vesić.

On je obećao da će kroz novi zakon o planiranju i izgradnji pokušati da pospeše zelenu gradnju. Prvi sertifikovani objekat u Srbiji je bio 2013. godine. U prvom kvartalu 2021. godine je bilo 29 takvih objekata, a u septembru ove godine oko 110. To govori da zelena gradnja ima svoje tržište, iako nije subvencionisana.

– Predlog će biti da ubuduće prilikom izgradnje svi javni objekti moraju da imaju zelenu sertifikaciju. Osim toga, razmišljamo i da uvedemo obavezu da svi objekti velike kvadrature, sa više od 10.000 kvadratnih metara, moraju takođe da imaju obaveznu zelenu sertifikaciju – rekao je Vesić i dodao da postoji mogućnost da lokalne samouprave smanje doprinose za zelenu gradnju, što bi podstaklo investitore da više ulažu.

– Predložićemo da se za te zgrade smanji porez na imovinu, što opet može da bude podsticaj za veća ulaganja – istakao je Vesić. On je najavio i uvođenje obaveze da svako treće parking mesto u novim zgradama ima električni punjač, što sada nije slučaj. „Putevi Srbije” su raspisali tender za 10 punjača.

– U narednih godinu dana još 100 punjača ćemo ugraditi na auto-putevima i na taj hačin damo doprinos da bude više električnih vozila. Razmatra se i smanjenje putarine za ovu vrstu vozila, a postoje predlozi da se te beneficije daju i hibridnim automobilima – rekao je Vesić.

Razmišlja se i o obnovi postojećeg građevinskog fonda, jer je mnogo zgrada izgrađeno u drugoj polovini dvadesetog veka i uz relativno mala ulaganja mogu da dobiju sertifikat.

– Nije realno da to prebacimo na stanare. Ideja je da napravimo fond iz kojeg ćemo davati podsticaje kako bi ušli u obnovu postojećeg stambenog fonda. Te zgrade mogu da budu sertifikovane, a to je važno i zbog uštede energije – naveo je Vesić i dodao da je to bitno i zbog štednje energije i smanjenja emisije gasova staklene bašte, jer zgrade troše 36 procenata energije i emituju 39 odsto ugljen-dioksida.

Izvor Politika

Možda Vam se svidi i