Kako proveriti da li je smanjena kilometraža na polovnim automobilima?

Od strane Ozon
0 komentar

Istraživanje nemačkog autokluba ADAC-a pokazuje da je varanje i dalje prisutno te da se EU direktiva iz 2017. o zaštiti od manipulacije kilometražom još ne primenjuje

Nameštanje, odnosno smanjivanje kilometraže je dečja igra, brza i dostupna već od 50 evra. Policija pretpostavlja da se brzinomerom manipuliše sa svakim trećim polovnim automobilom koji se prodaje u Nemačkoj. S tim prevaranti povećavaju vrednost u proseku za 3.000 evra po automobilu i obmanjuju kupce polovnih automobila ili lizing firme, a procenjena ukupna šteta samo u Nemačkoj iznosi oko šest milijardi evra godišnje, piše Revija HAK. Iako je još od septembra 2017., Direktivom EU-a 2017/1151 propisano da očitavanje brojača kilometara u automobilu mora sistematski da se štiti do danas nema koristi od nje jer kako ističu stručnjaci ADAC-a nedostaje detaljna uredba kako bi tačno ta zaštita trebalo da izgleda i koje bi neutralno telo trebalo da je proverava.

Za sada se čini kao da EU direktiva nije stupila na snagu budući da se s kilometrima još uvek može manipulisati brzo i jednostavno, pokazuje novo istraživanje ADAC-a. U tu svrhu su procenjene ponude proizvođača uređaja za podešavanje kilometraže. Rezultat – čim se na tržištu pojave novi modeli vozila, već postoje ponude za manipulaciju kilometražom.

Prevaranti se koriste praktičnim, jednostavnim uređajima za manipulaciju koji su legalno dostupni već od oko 150 evra. Ovi uređaji sadrže softver pomoću kojeg se velikom većinom automobila može manipulisati bilo kojom kilometražom u roku od nekoliko sekundi. U većini vozila kilometraža se može prilagoditi prema potrebi bez uklanjanja delova samo sa spajanjem uređaja za upravljanje na zakonski potrebnu dijagnostičku utičnicu. Brojem kilometara se ne upravlja samo neposredno pre prodaje polovnog automobila. Uobičajena je praksa podešavanja kilometraže jer je to tako jednostavno, čak i dok je automobil u upotrebi, tako da se u istoriju vozila proizvođačke radionice unose pogrešni podaci i tako simulira manja kilometraža. Na primer, lizing firme se varaju prema dogovorenoj kilometraži ili preostaloj vrednosti.

Mnoge žrtve su i privatni kupci polovnih automobila. Na primer, ako mislite da ima još vremena za promenu zupčastog kaiša u skladu s očitavanjem brojača kilometara. 

– Ako pukne zupčasti kaiš to u najgorem slučaju može dovesti do oštećenja motora koji košta hiljade evra – kaže Markus Sippl iz ADAC-a.

Zato ADAC apeluje na zakonodavstvo da donesu novu uredbu s posebnim odredbama, a kupcima polovnih automobila savetuje da provere da li postoje odstupanja na autu koji ih zanima:

1. Proverite račune za popravke, izveštaje o izvršenom tehničkom pregledu, račune za gorivo (kada koristite karticu za gorivo, kilometraža je tamo prikazana), datume servisa i kilometre u knjižici vozila ili nalepnice za zamenu ulja zbog verodostojnosti.

2. Stupite u kontakt s prethodnim vlasnikom koji je upisan u potvrde o registraciji. Pitajte ga o dokumentima pomenutim u prvoj tački. Pojasniti kilometražu kojom je vozilo prodato.

3. Ne oslanjajte se na podatke prodavca, poput brojača kilometara. Oni su uglavnom neobavezujući. Insistirajte na tome da se “stvarna kilometraža” navede u pisanom obliku u ugovoru o prodaji.

4. Neka se provera polovnog vozila izvrši kod mehaničara.

5. S polovnim automobilom obratite pažnju ne samo na kilometražu, već i na stanje održavanja te navike u vožnji prethodnih vlasnika, ako do njih možete doći.

6. Neka se u radionici očita memorija grešaka i intervala održavanja.

7. U slučaju sumnje, odredite datum proizvodnje kilometara i upravljačkih jedinica u radionici: može biti da su oštećeni tokom manipulacije, a zatim zamenjeni.

Izvor: autoblog.rs

You may also like