Za bezbedniju kupovinu na internetu

Od strane Ozon
0 komentar

Projekat „Razvoj elektronskog poslovanja“, koji u saradnji sa Ministarstvom trgovine, turizma i telekomunikacija i Ministarstvom privrede, realizuje Evropska unija, predstavljen je u mitrovačkoj Gradskoj kući.
Prisutni su imali priliku da se upoznaju sa posebno razvijenom specijalizovanom internet platformom www.e-dukator.rs koja, pored korisnih informacija omogućava posetiocima i da kroz odgovore na pitanja iz oblasti internet poslovanja steknu posebne sertifikate. U okviru ovog projekta, koji za cilj ima edukaciju i informisanje potrošača o njihovim pravima, poseban akcenat stavljen je na prava potrošača na internet.

Projekat je finansiran iz fondova Evropske unije sa 2,5 miliona dinara, sa ciljem da malim i srednjim preduzećima, kao i pojedincima približi koncept ekonomske trgovine, ekonomskog poslovanja i digitalnih aplikacija koje se mogu koristiti kao inovativno sredstvo za povećanje konkurentnosti i sniženje troškova poslovanja, kao i da se osnaže potrošači da koriste elektronsku trgovinu. Kako je rečeno, projekat će biti predstavljen u 15 gradova širom Srbije, a Sremska Mitrovica je sedmi grad čiji su meštani imali priliku da se upoznaju sa samvremenim tendencijama elektronskog poslovanja.

shared via sirmiuminfo.rs image share

Kako je istakao vođa projekta Lešek Jakulovski, razvoj elektronskog poslovanja sa jedne strane pokazuje stepen razvijenosti ekonomije jedne zemlje, a sa druge ukazuje i na mogućnosti njenog daljeg razvoja. On je napomenuo i to da se savremene ekonomije sve više digitalizuju, tako da edukacija korisnika usluga elektronskog poslovanja predstavlja izazov sa kojim se savremene države suočavaju.

– Prema podacima istraživanja koje smo u porcesu realizacije projekta sproveli tokom oktobra meseca 2015. godine, 35 posto mladih u Srbiji kupuju preko interneta. Najviše se kupuju odeća i obuća i to uglavnom na domaćim veb sajtovima, jer se veruje da su sigurniji, a plaćanje se u ogromnoj većini vrći po preuzimanju robe. U Velikoj Britaniji iz koje i ja dolazim, taj prosek je čak 81 posto, što je izuzetno visok procenat, posebno ako se uzme u obzir da je prosek na nivou Evropske unije 55 posto. Što se tiče zemalja u okruženju, Hrvatska je na 41 posto, Grčka na 42, Rumunija na 18, Bugarska na 11, a Poljska, primera radi na 37, što znači da Srbija, ili bolje rečeno njeni mladi ne zaostaju mnogo za ostatkom Evrope, objasnio je Jakulovski.

Kako je prilikom predstavljanja platforme istakao ekspert za elektronsko poslovanje Siniša Begović, tri su problema zbog kojih je kupo-prodaja na internetu u Srbiji još uvek nedovoljno razvijena. U pitanju je strah, zatim nepoznavanje procedura iz oblasti zaštite kupaca, kao i nedovoljna informisanost o mehanizmima zaštite.

– Ispitivanja pokazuju da čak 91 posto ljudi, od 100 posto onih koji ne kupuju na internet, ne znaju gotovo ništa o svojim pravima, a to neznanje pravdaju strahom da će biti prevareni. Tome ima mesta, ali smatram da razvoj savremene ekonomije zahteva i od poslodavaca i od kupaca da se u tom pravcu edukuju. Veliki deo posla je na leđima države koja mora da se pokrene i omogući edukovanje svojih građana što se putem projekta konačno i dešava, rekao je Begović.
U okviru projekta, na srpski jezik je preveden i zvanični vodič za prava kupaca na internet, kao zvanični akt Evropske komisije, a priređen je i poseban vodič posvećen borbi protiv visokotehnološkog kriminala koji. On ima za cilj predstavljanje izazova i zahteva digitalnog sveta, odnosno predočavanje javnosti mehanizama zaštite od „kriminala 21. veka”.

Platforma omogućava svima, koji su za ovu oblast zainteresovani, da saznaju odgovore na pitanja kako da se zaštite kada kupuju na internetu, kome da se obrate za zaštitu, kakva je zakonska regulativa, kako da provere gde da kupuju, a gde da to ne čine. Za razvoj biznisa potrebno je uspostaviti dobar odnos između potrošača i internet biznis sektora.

– Zbog toga ćemo mi u toku projekta sajtovima koji se bave internet biznisom, a koji su dostigli određene standarde Evropske unije, dodeliti posebnu marku, koja je ujedno biti pokazatelj potrošačima da se radi o ozbiljnim preduzetnicima i da strahu od kupovanja preko njih nema mesta. Radili smo sa 50 firmi i kada se projekat okonča, odlučićemo koliko njih će dobiti ove marke, zaključio je Jankulovski.

Izvor/ Foto Sirmiuminfo

You may also like