Sremska Mitrovica – Danas je počela puna primena Zakona o posredovanju u prometu i zakupu nepokretnosti po kojem svi agenti za nekretnine u Srbiji moraju da imaju položen stručni ispit, odnosno licencu da bi se bavili tim poslom.
Prema informacijama komisije za polaganje stručnog ispita koja je formirana u okviru u Ministarstvu trgovine, turizma i telekomunikacijaza prethodnih sedam – osam meseci, stručni ispit je položilo nešto više od 1.150 agenata i steklo uslov da se upiše u registar.
U mitrovačkim agencijama za prodaju nekretnina kažu da su sa novim setom pravilnika Zakona o posredovanju u prometu i zakupu nepokretnosti upoznati od samog starta i da je za sada nekoliko agenata za prodaju nekretnina iz Sremske Mitrovice već polagalo stručni ispit, dok se određeni broj tek priprema da to učini.
Polaganje stručnog ispita, uprkos tome što predstavlja dodatan posao i obavezu za njih, agenti su ocenili kao pozitivnu stvar jer su šanse da agent pogreši svedene na minimum, a samim tim sigurnost klijenata je veća.
Građani kojima od 9. maja budu potrebne usluge agencija za nekretnine moći će u centralnoj jedinstvenoj javnoj bazi podataka na internetu da provere da li se poslovanje posrednika u prometu nekretnina ispunjava po zakonu.
Set četiri nova pravilnika Zakona o posredovanju u prometu i zakupu nepokretnosti:
– Agenti će morati da imaju minimum četvrti stepen stručne spreme, kao i položen stručni ispit koji se polaže usmeno i pismeno. Kandidati će morati da pokažu znanje iz oblasti prava vezanih za promet i zakup nepokretnosti, finansijska i poreska pravila, poznavanje menadžmenta i osnove prostornog planiranja i izgradnje.
– Registar će sadržati sve podatke o posredniku – od upisa, preko adrese, matičnog broja, broja telefona, do podataka o zaposlenim licima, kao i zaštitnim merama. Zakonski rok za uspostavljanje registra posrednika je 8. maj 2015. godine.
– Pravilnikom o poslovnom prostoru propisuju se minimalni tehnički uslovi za obavljanje te delatnosti, koji dozvoljavaju da i stan bude tretiran kao poslovni prostor ako ima zaseban ulaz i sanitarni čvor, ali se pri tome ne sme koristiti za stanovanje.
– Svaki posrednik mora da vodi evidenciju u pisanom obliku, na posebnom obrascu, koju će morati trajno da čuva, dok ugovor o posredovanju sa pratećom dokumentacijom mora da čuva najmanje 10 godina od zaključenja.