Pola veka Sremskih Novina

25. 11. 2010. Izvor | Danas

Sremska Mitrovica – Konzorcijum fizičkih lica koji je pre šest godina na aukciji u Novom Sadu kupio tada društveno preduzeće „Sremske novine“ sa sedištem u Sremskoj Mitrovici, još početkom godine isplatio je i poslednju ratu, tako da je privatizacija ove sremske najstarije medijske kuće uspešno okončana. Isplata poslednje rate poklopila se sa jubilarnom godinom jer ovaj sremski nedeljnik upravo u tekućoj godini obeležava pola veka postojanja. Sem toga Sremske novine su i prvi privatizovan medij ne samo u regionu Srema veći u Vojvodini, za koji su novi vlasnici platili 82.000 evra sa obavezom dodatnih ulaganja u kuću.

Za šest godina nedeljnik je redizajniran, povećan je broj strana, a višak zaposlenih rešavan je uglavnom odlaskom u penziju. Prema rečima direktora i jednog od vlasnika Dragana Đorđevića preduzeće je i kupljeno s namerom da u regionu bude vodeći medij, a stav menadžmenta je da novim projektima i maksimalnim angažovanjem svih može da se zadrži liderska pozicija.

– Naravno da smo svesni situacije i da znamo da to nije lako, jer u momentu prodaje novine su bile jedini pisani medij u Sremu, a danas na ovom tržištu postoji čak 12 novina. Međutim, sigurni smo da smo kvalitetom, pouzdanošću i na temeljima poluvekovne tradicije uspeli da napravimo novine kojima se veruje – navodi Đorđevići dodaje da je „Lokal pres“, Asocijacija nezavisnih regionalnih i lokalnih medija u Srbiji, nagradila „Sremske novine“ priznanjem za najbrže napredovanje i ukupno unapređenje poslovanja u 2008. godini. Podmlađivanje redakcije ostaje kao stalna obaveza, a trenutno u kući rade i tri pripravnika koji će možda ubuduće postati radnici ove kuće.

U godini jubileja održano je više manifestacija, a centralna rođendanska žurka je planirana za petak 26. novembar u restoranu „Probus“. Biće to prilika da se pogleda film o ovoj medijskoj kući sačinjen za ovu prigodu, izvede himna „Sremskih novina“ komponovana takođe ovim povodom, predstavi knjiga koja je ovih dana izašla iz štampe a koja nosi naslov „Za sve ove godine“. Ona je zapravo svojevrstan letopis dosadašnjeg rada, koju je sačinio ovdašnji etnolog Milenko Bobići nikako ne predstavlja samo puku reminiscenciju na prošle dane, ma koliko bogata bila istorija ove kuće. Knjiga je svojevrstan zbir godina u Bobićevom aranžmanu i vizuelno odražava poluvekovnu sliku Srema.

Zanimljivo je da su ove nekada jedine novine u Sremu preživele pola veka, ali je zelena glava ostala ista i da za ovih pet decenija nije osvanula sreda bez „Sremskih novina“. Rešenje zaglavlja lista koje je do danas zadržano, uz izvesna grafička doterivanja, predložila je tadašnja gimnazijalka sedamnaestogodišnja Mirjana Švajberić.

Za ovih pola veka kroz redakciju prošle su generacije i generacije novinara. Čelnici Sremskih novina kažu da su oduvek bili ponosni na svoje ljude, jer da nije njih ne bi bilo ni novina. A ni pola veka.

Statusne promene

„Sremske novine“ su 1960. osnovane kao novinsko-izdavačka ustanova, da bi vremenom postale novinsko-izdavačka radna organizacija 1980, pa novinsko-izdavačko preduzeće 1990. Novine su privatizovane decembra 2004. godine i danas posluju kao d.o.o.

Razvoj

– Brži razvoj novina počinje sedamdesetih godina, a tih godina počinje i šire povezivanje sa udruženim radom, što dovodi do naglog povećanja broja listova OUR-a koje su izdavale „Sremske novine“. Međutim, dolazi i do naglog rasta tiraža osnovnog izdanja. Prosečan tiraž1970. godine bio je 15.000 primeraka, pet godina kasnije beleži 26.174, a 1980. godine 39.687 primeraka, da bi 1985. dostigao 45.895 primeraka – seća se dugogodišnji direktor „Sremskih novina“ Borislav Bogdanović, koji je na čelu kuće proveo punih 25 godina i dodaje da su uz tiražlistova udruženog rada od 106.588 primeraka „Sremske novine“ postale najmoćnija informativna kuća u Sremu. Novine su tada stizale na adrese svakog drugog sremskog domaćinstva. I danas, kada je tiražneuporedivo manji, šezdeset odsto je bazirano na pretplati, a ostalo ide na kiosk.

– Remitenda je, na našu sreću, zanemarljiva, ali mislim da je brojka od 46.000 primeraka u današnje vreme nedostižna – priča Zlatko Zrilić, jedan od vlasnika i direktor marketinga „Sremskih novina“ i dodaje da su jednostavno druga vremena, ali da je važno što broj oglašivača stalno raste, jer samo od tiraža danas nije moguće preživeti.

You May Also Like