SREMSKA MITROVICA, 28. maj 2025. – Od sledeće nedelje, tačnije od 1. juna, menja se sistem očitavanja potrošnje električne energije u Srbiji. U skladu sa članom 197a Zakona o energetici, brojila će se od sada očitavati najmanje jednom godišnje, ali je Elektrodistribucija Srbije (EDS) odlučila da, u interesu potrošača i pouzdanosti sistema, to ipak bude kvartalno – svaka tri meseca.
Kvartalno očitavanje za većinu, mesečno za posebne korisnike
Za većinu domaćinstava, nova praksa znači da će radnici EDS-a dolaziti jednom u tri meseca kako bi evidentirali stanje brojila. Izuzetak su korisnici sa pametnim brojilima i komercijalni kupci, čija će se brojila očitavati kao i do sada – svakog meseca.
Računi za električnu energiju će se i dalje isporučivati na mesečnom nivou, ali će obračun u međuvremenu, ukoliko stanje brojila ne bude očitano, biti vršen prema proceni, koristeći istorijske podatke o potrošnji i softverske modele.
Građani mogu sami da prijave stanje brojila
Jedna od najvažnijih novina jeste mogućnost da građani preuzmu aktivnu ulogu u sistemu očitavanja i sami prijave stanje brojila. To mogu učiniti svakog meseca od 1. do 6. u mesecu putem sledećih kanala:
- Aplikacije „ED Srbije“
- Zvaničnog sajta www.elektrodistribucija.rs
- Telefona
- Elektronske pošte
- Lično, na šalterima EDS-a
- Pozivanjem besplatnog broja novog kontakt centra: 0800 360 300
Detaljno uputstvo za mobilnu aplikaciju
Građani koji koriste mobilne telefone mogu preuzeti besplatnu aplikaciju „ED Srbije“ putem Google Play prodavnice. Proces prijave stanja je jednostavan:
- Otvoriti aplikaciju i izabrati opciju „Prijava stanja brojila“
- Odabrati opštinu ili je upisati u pretragu
- Uneti ED broj
- Popuniti lične podatke i uneti stanje brojila do zareza
- Dodati fotografiju brojila, tako da vrednosti na slici odgovaraju onima koje su upisane
Računi i dalje mesečno, ali…
Iako će očitavanje biti ređe, građani će mesečno dobijati račune. Ako stanje brojila nije prijavljeno niti očitano na terenu, EDS će automatski izračunavati potrošnju koristeći prethodne podatke o korisniku. Ova praksa je u skladu sa evropskim standardima i omogućava tačniji obračun, čak i u periodima kada nije moguće izvršiti direktno očitavanje.
Iz EDS-a poručuju da građani mogu očekivati redovno kvartalno očitavanje, ali i ohrabruju sve korisnike da isprobaju novi sistem samostalnog prijavljivanja. Na taj način se povećava preciznost i izbegavaju procene koje ponekad mogu odstupati od stvarne potrošnje.